گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: طرح گذراندن پایه‌های تحصیلی اول تا سوم ابتدایی با یک معلم، از مهر‌ماه 91 در معدودی از دبستان‌های کشور اجرا می‌شود.

کلاس

فاطمه قربان در این باره به ایسنا گفت: نظام «دوره‌ای» از مهر ماه امسال دست‌کم در یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه در هر منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور اجرا خواهد شد.وی اظهار کرد: در طرح نظام دوره‌ای، با توجه به وابستگی‌های عاطفی که بین معلم و دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، علاوه بر شناخت خصوصیات جسمی و روحی دانش‌آموزان از سوی معلم، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیز با سرعت و دقت بیشتری پیگیری و انجام می‌شود.

توجه به‌نظرات کارشناسی

مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش تا‌کنون اصرار داشتند که طرح نظام دوره‌ای در همه دبستان‌های کشور اجرا خواهد شد اما اینک معاون وزیر از اجرای این طرح در معدودی از دبستان‌ها سخن می‌گوید که نشان امیدوارکننده‌ای از توجه به‌نظرات کارشناسی است.پیش از این سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرده بود که یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش در زمان اجرای نظام جدید استفاده از یک معلم ثابت برای هر سه سال است، به این نحو که آموزش در سه سال اول ابتدایی با یک معلم و سه سال دوم ابتدایی نیز توسط یک معلم انجام شود.

بدون کار کارشناسی

مسئولان وزارت آموزش و پرورش اما بدون استناد به مطالعات انجام‌شده تنها اعلام می‌کنند این طرح با توجه به مسائل عاطفی و شرایط سنی دانش‌آموزان دوره دبستان اتخاذ شده است ولی تاکنون هیچ اشاره‌ای به اینکه براساس نتایج چه تحقیق و پژوهشی این تصمیم گرفته شده، نکرده‌اند. برای مثال معاون آموزش ابتدایی تنها به بیان این جمله بسنده می‌کند: «با توجه به شرایط سنی و عاطفی دانش‌آموزان به‌ویژه در 3‌سال اول ابتدایی، مقرر شده، دانش‌آموزان از اول تا پایان سوم ابتدایی را با یک معلم بگذرانند.»

تا پیش از وزارت حاجی‌بابایی، مرسوم بود که هر تغییر، ابتدا در دو مرحله به‌صورت پایلوت (آزمایشی) در معدودی از مدارس کشور اجرا می‌شد و پس از بررسی مشکلات و موانع در مراحل آزمایشی و رفع مشکلات و ایجاد بستر مناسب به‌صورت سراسری اجرا می‌شد.در دولت دهم گویا وزیر اعتقادی به طی مراحل آزمایشی ندارد و طرح‌ها مستقیم اجرا می‌شود.

گواه این ادعا نحوه تغییر کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی است که بدون طی مراحل آزمایشی و ضوابط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و آموزش کافی معلمان اجرا شد و بسیاری از معلمان پایه اول ابتدایی به آن اعتراض دارند.

در سند تحول هم نیست

همه امور در وزارت آموزش و پرورش با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجیه می‌شود ولی در بررسی این سند چیزی در باره اینکه دانش‌آموزان ابتدایی به‌دلیل رعایت مسائل عاطفی، باید هر 3 سال دوره ابتدایی را با یک معلم بگذرانند وجود ندارد، البته وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه او چنین خبری را نقل کرده بودند.

عاطفه، یک روی سکه

مسئولان آموزش و پرورش دلیل گذراندن 6 سال دوره ابتدایی با 2معلم را شرایط سنی و عاطفی بیان می‌کنند. اکبر صادقی، کارشناس بازنشسته آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: باید به صراحت بیان شود براساس کدام تحقیق علمی به این نتیجه رسیده‌اند که دانش‌آموزان اگر هر 3 سال را با یک معلم بگذرانند بهتر است و موجب ارتقای سطح آموزش و پرورش خواهد شد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر این طرح باید در یک بازه زمانی در برخی مدارس اجرا شود و مقایسه‌ای بین نتایج آن و طرح کنونی هر سال با یک معلم انجام شود.وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش این پرسش را مطرح کرد: آیا جدا کردن یک کودک پس از یک سال راحت‌تر است یا 3 سال که رابطه عاطفی بیشتری بین دانش‌آموز و معلم بر‌قرار می‌شود؟ اگر معلم و دانش‌آموز رابطه عاطفی با هم برقرار نکردند آیا باید 3 سال یکدیگر را تحمل کنند؟

هر پایه، یک معلم

خانم باقری، معلم یک دبستان غیردولتی نیز گفت: من حدود 2دهه سابقه تدریس در دوره ابتدایی دارم و در این مدت به این باور رسیده‌ام اگر در هر پایه ابتدایی معلم تغییر کند بهتر است و دانش‌آموزان با معلم جدیدی آشنا می‌شوند و نوعی تنوع است.
وی افزود: معمولا دانش‌آموزان پس از تعطیلات عید نوروز که به مدرسه می‌آیند نسبت به اوایل سال تحصیلی حرف شنوی کمتری از معلم خود دارند و اگر این روند 3سال ادامه پیدا کند دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

باقری با انتقاد از ترافیک طرح‌ها در آموزش و پرورش و نامشخص بودن سرانجام بسیاری از آنها اظهار کرد: بهتر است چنین طرح‌هایی به‌صورت آزمایشی در برخی واحد‌های آموزشی اجرا شوند و پس از بررسی علمی نتایج آن و رفع همه نواقص رای به اجرای سراسری آن بدهند.

کد خبر 164644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز