همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بدون تأثیرپذیری از هیچ شخص یا گروهی انجام شده و شورای نگهبان منافع نظام و منافع ملی را در نظر گرفته است.

کدخدایی

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ آقای کدخدایی در نشست خبری امروز در پاسخ به سؤالی درباره تجمع داوطلبان رد صلاحیت شده مقابل شورای نگهبان، اظهار داشت: رویه این نیست و باید در زمانبندی مشخص، شکایت صورت گیرد اما از جهت حقوقی منعی ندارد و چنانچه مدارک و مستنداتی داشته باشند می‌توانند ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت‌های نامزدها تنها با در نظر گرفتن معیارهای قانونی مصالح نظام و منافع ملی صورت گرفته است.

وی افزود: مردم اطمینان داشته باشند که هیچ گروه یا جناحی نتوانسته است در خصوص تأیید صلاحیت‌ها نفوذی در شورای نگهبان داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نحوه بررسی صلاحیت نمایندگان کنونی مجلس و علت رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان کنونی گفت:‌ نمایندگان نیز مثل سایر افراد تعیین صلاحیت می شوند، ممکن است تأیید صلاحیت بشوند یا نشوند و هیچ تفاوتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: همه کسانی که ثبت نام می کنند در مرحله ثبت نام مجدداً صلاحیت آنها بررسی می شود و کسانی که منطبق بر معیارهای قانونی باشند تأیید صلاحیت می شوند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نمایندگان کنونی رد صلاحیت شده گفت:‌ 35 نفر از نمایندگان فعلی تأیید صلاحیت نشده‌اند.

خبرنگاری درباره احتمال وجود شائبه سیاسی در بررسی صلاحیت برخی نمایندگان تصریح کرد: کلاً شائبه سیاسی را تکذیب می کنم و شما نیز این مطلب را با تیتر درشت در روزنامه‌تان بنویسید.

وی افزود: شما در روزنامه‌تان مدارک این افراد را منتشر کردید اما بهتر بود ابتدا از شورای نگهبان سوال می کردید که چه مدارکی معتبر است.

کدخدایی گفت: طبیعتاً بسیاری افراد مدرک تحصیلی دارند که برای خودشان یا دستگاهی که در آن شاغلند معتبر است اما برای شورای نگهبان مدارکی معتبر است که دانشگاه‌ها یا حوزه‌های علمیه قم و مشهد طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید کرده باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص نظر شورای نگهبان درباره فعالیت هیئت نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی گفت: باید اجازه دهید پس از اظهار نظر شورا در این باره پاسخ شما را بدهم، اما اکنون نظر شورای نگهبان همان نظری است که در ادوار گذشته در زمان تشکیل این هیئت به دستور یکی از رؤسای جمهور مطرح شد، که آن نظر مخالف، به قوت خود باقی است.

خبرنگاری درباره علت رد صلاحیت نمایندگانی که در پرونده فساد بانکی دخالت نداشتند پرسید که کدخدایی گفت: شرمنده هستم.

وی افزود: آن تعداد هم که اعلام کردم به صورت کلی بود و مسلماً کسانی که رد صلاحیت یا عدم احراز شرایط شده‌اند بر اساس قانون بوده است.

خبرنگاری درباره برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای پرسید که کدخدایی گفت: تعداد و نام آنها را وزارت کشور اعلام می‌کند.

وی افزود: از نظر فنی ما پا به پای دوستان وزارت کشور این مورد را پیگیری کردیم و در یک سال گذشته در بحث فنی و رفع نواقص فعالیت های خوبی انجام دادیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ناظران درباره این سیستم آموزش دیده‌اند و با آن آشنا هستند.

وی افزود: هیچ گونه تردیدی در برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای وجود نخواهد داشت و با هماهنگی‌های صورت گرفته مثل روش دستی نظارت خوبی بر روش اخذ رأی به صورت رایانه‌ای نیز اعمال می شود.

کد خبر 161645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز