شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اینکه بگوییم کدامیک از قوا در راس هستند مشکلی را حل نمی‌کند. اگر همه در چارچوب عمل کنند همه در راس امور هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری که صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد، پس از تشریح مصوبات ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به مصوبات ابلاغی مجلس اشاره کرد و گفت که دولت آنها را به درستی اجرا نکرده است، گفت: اجازه می‌دهید شوخی دیگری کنم. ما همچنان مشغول دعا کردن هستیم، شما هم دعا کنید. زیرا راهکار دیگری نداریم و این موضوع در چارچوب وظایف شورای نگهبان نیست و باید به دنبال راهکارهای دیگر باشیم.

 برای در راس امور بودن مجلس دعا می‌کنیم

 از سخنگوی شورای نگهبان سوال شد که آیا همچنان مجلس در راس امور است یا نه؟ که کدخدایی با بیان این‌که باید برای آن هم دعا کنیم، گفت: در چارچوب قانون اساسی وظایف همه‌ قوای سه گانه و سایر نهادها مشخص است. اینکه بگوییم کدامیک در راس هستند مشکلی را حل نمی‌کند. اگر همه در چارچوب عمل کنند همه در راس امور هستند.

 خبرنگار دیگری با بیان اینکه مصوبات مجلس را شورای نگهبان تایید یا رد می‌کند. آیا این اظهارنظر که مجلس در راس امور نیست به گونه‌ای شورای نگهبان را نیز تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد که کدخدایی در پاسخ، گفت: شورای نگهبان نسبت به هر مصوبه‌ای که برایش ارسال شود اظهارنظر می‌کند و بر آن نظر هم  باقی است. صحبت هیچکس شورای نگهبان را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

 خبرنگار دیگری با اشاره به همین صحبت که مجلس در راس امور نیست سوال کرد آیا با توجه به اختیارات مجلس در خصوص استیضاح وزرا، دولت می‌تواند متقابلا نمایندگان را عزل کند؟

 سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: برای همه‌ قوای سه‌گانه اختیارات و وظایفی در قانون اساسی ترسیم شده است و همه باید در همین چارچوب حرکت کنند. اینکه بگوییم کدامیک برتر هستند مشکلی را حل نمی‌کند. اختیارات همه‌ قوا مشخص است. فرض ما این است که همه‌ قوا باید با یکدیگر در جهت رشد و توسعه‌ کشور گام بردارند.

 نظام ما نیمه پارلمانی- نیمه ریاستی است

 کدخدایی در پاسخ به این سوال که نظام جمهوری اسلامی پارلمانی است یا ریاستی اظهار کرد: نظام ما نیمه پارلمانی- نیمه ریاستی است . آنچه در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، ریاستی کامل و پارلمانی کامل نیست.

 شورای نگهبان در راس است

 کدخدایی زمانی که با سوال متعدد خبرنگاران در مورد اینکه آیا مجلس در راس امور هست یا نه مواجه شد، گفت: بزنید شورای نگهبان در راس است اما مجددا تاکید می‌کنم اگر همه در چارچوب اختیارات و وظایف‌شان عمل کنند، همه در راس امور هستند. اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد را باید در جای دیگر بررسی کرد زیرا صحبت‌هایی است که بار سیاسی دارد.

 وی افزود: نظام ما یک نظام نیمه پارلمانی است. دموکراسی گسترده دارد که مجلس است و دارای یک دموکراسی متمرکز است که ریاست جمهوری است و ما باید در این چارچوب اظهارنظر کنیم.

 کارگروه رفع اختلاف دولت و مجلس 17 جلسه برگزار کرده است

 سخنگوی شورای نگهبان در خصوص کارگروه رفع اختلاف میان دولت و مجلس اظهار کرد: حدود 17 جلسه با حضور نمایندگان دولت، مجلس و صاحب‌نظران حقوقی تشکیل شد و کار خود را پایان داد و امیدواریم گزارش نهایی آن آماده و هرچه زودتر خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهیم.

 آراء دادگاه در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد

خبرنگاری با طرح این سوال که با توجه به منحل شدن دو حزب اصلاح‌طلب در صورت قطعی شدن نظر دادگاه تکلیف صلاحیت اعضای آن چه می‌شود از کدخدایی خواستار توضیح شد که وی در پاسخ گفت: الان نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی را اعلام کنیم اما یکی از مراجع چهارگانه که برای شورا معتبر است آرای محاکم دادگستری است. آرایی که نسبت به هر شخصی صادر شده در نظر گرفته می‌شود و چون نگاه به اشخاص است، احکام را نسبت به اشخاص در نظر می‌گیریم.

 خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارنظر دبیرکل حزب موتلفه اسلامی مبنی بر اینکه اجازه ندهیم هیچ نامحرمی به مجلس راه یابد سوال کرد آیا این گونه اظهارنظرها به نوعی تضعیف جایگاه نظارتی شورای نگهبان نیست و آیا در مجلس هشتم نامحرمی راه یافته است؟

 سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: ملاک بررسی صلاحیت‌ها برای شورای نگهبان مواردی است که در قانون انتخابات ذکر شده است تا آنجایی که قانون به ما اجازه دهد بررسی‌های خود را انجام خواهیم داد و شورای نگهبان نمی‌تواند اجازه دهد به کسانی که فاقد صلاحیت باشند به مجلس وارد شوند ولی اگر مشکلی نداشته باشند تایید صلاحیت خواهند شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاخیر در ارائه برنامه پنجم چه آثار و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؟گفت: ما در بررسی مصوبات و قوانینی که در مجلس مطرح می‌شود ملاک‌ هایی را از جمله قانون اساسی، شرع مقدس و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را در نظر داریم. در این چارچوب اگر مغایرتی وجود داشته باشد تبعا مصوبه با ایراد مواجه خواهد شد.

 سخنگوی شورای نگهبان افزود: اما در مورد برنامه‌ها و مصوباتی که در مجلس باقی مانده و در دست بررسی است یا در هیات وزیران بررسی می‌شود، شورای نگهبان نمی‌تواند پیشاپیش اظهارنظری داشته باشد زیرا در خصوص مصوبات، ضرورت‌ها و مباحث کارشناسی در دولت و مجلس انجام می‌شود و سپس برای شورای نگهبان ارسال می‌شود.

 کدخدایی در پاسخ به بخش دیگری از این سوال که آیا شورای نگهبان وظیفه‌ای برای بررسی اجرای سند چشم‌انداز دارد یا خیر؟ گفت: وظیفه قانونی نداریم و در چارچوب اختیارات باید از ما توقع داشته باشید.

 بررسی قانون مجازات اسلامی در شورای نگهبان به اتمام رسیده

 کدخدایی در مورد قانون مجازات اسلامی نیز با اعلام اینکه بررسی قانون مجازات اسلامی در شورای نگهبان به اتمام رسیده است، اظهارکرد: انشاءالله در آینده نزدیک پاسخ نهایی شورا ارسال خواهد شد.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان قبل از تصویب برنامه پنجم در مجلس نظر خود را به آنها اعلام می‌کند؟ گفت: به صورت رسمی چیزی را اعلام نمی‌کنیم اما گاهی اوقات که از ما اظهارنظر بخواهند، ارائه می‌دهیم. تا زمانی که مصوبه‌ای در اختیار ما نباشد هرگونه اظهارنظر ما مشورتی است.

کد خبر 117951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز