همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان، حملات اخیر دولت نسبت به این شورا را شورای نگهبان نوازی خواند و گفت: تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان امروز به جمع خبرنگاران رسانه‎‌ها آمد و به سئوال خبرنگاران در مورد برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس نهم، بررسی لایحه بودجه و دلیل حملات دولت به شورای نگهبان پاسخ گفت.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل اینکه ۴ روز پس از اینکه رئیس جمهور طی نامه‌ای به آیت الله شاهرودی نسبت به مصوبه مجلس در نظارت بر رفتار نمایندگان ایراد قانونی وارد کرده بود، آن را ابلاغ کرد، رایزنی‌های انجام گرفته با رئیس جمهور بوده است، گفت: من صرفا پاسخگوی اقدامات شورای نگهبان هستم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد دلیل حملات اخیر دولت به شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان نوازی است البته ما هم استقبال می‌کنیم اگر انتقادات سازنده باشد. اما تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند. زیاد شده است و باید فکری به حال آن‌ها کرد که هر کس در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند.

می‌توانید، خلاصه صحبت‎های سخنگوی شورای نگهبان را در متن زیر بخوانید:

  • درباره طرح مجلس برای نظارت بر رفتار نمایندگان و نامه رئیس جمهور نسبت به ایرادات قانونی این طرح باید گفت که تشخیص اینکه مصوبات مغایر قانون است یاخیر، فقط و فقط با شورای نگهبان است.
  • تشخیص در مورد طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با شورای نگهبان است البته دوستان می‌توانند اظهار نظر کنند اما وظیفه قانونی ندارند.
  • شورای نگهبان ممکن است با توجه به اصلاحات در مواد دیگر، ایرادات مشابه در باقی مواد را رفع شده بداند. گاهی شده است که ایراد شورای نگهبان به ایراد مبنایی در ماده قبلی باز می‌گردد که اگر آن اصلاح شود ایراد مد نظر نیز اصلاح می‌شود بنابراین تشخیص با شورای نگهبان است و کس دیگری نمی‌تواند دخالت کند.
  • در مورد علت بازخوانی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اختیارات ریاست جمهوری در سال ۸۲ و دلیل این بازخوانی از سوی شورای نگهبان باید گفت که ما در سال ۸۲ مخالفت صریح شورای نگهبان را اعلام کردیم و نگرانی نداریم. اما به گفته دوستان تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنند زیاد شده است.
  • درباره امکان لغو مصوبات دولت توسط رئیس مجلس را جویا شد نیز باید به اصل ۱۳۸ اشاره کرد. طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون باشد از سوی رئیس مجلس به دولت بازگشت داده می‌شود تا اصلاح شود و رعایت این نظر رئیس مجلس برای دولت الزامی است اما رئیس مجلس نمی‌تواند مصوبه را لغو کند بلکه آن را مغایر با قانون اعلام می‌کند. آثار مغایرت طبق قانون لغو مصوبه تلقی می‌شود.
  • از تعداد حوزه‌هایی که برای انتخابات مرحله دوم بر آن‌ها نظارت داشتیم به ۱۵ حوزه انتخابیه در ۵ استان که احتمال می‌دادیم مسائل و مشکلاتی آنجا ایجاد شود قبل از برگزاری انتخابات بازرس اعزام کردیم و این بازرسان تا یکشنبه پس از انتخابات در آنجا حضور داشتند.
  • از میان حوزه‌های انتخابیه‌ای که رای گیری در آنجا انجام شد در ۱۷ حوزه حتی یک مورد هم شکایت نداشتیم و شکایت در باقی حوزه‌ها نیز موردی بود که در حال بررسی است.
  • در یکی دو حوزه قرار شده مجددا بازرس بفرستیم، اجازه دهید اسامی را اعلام نکنم اما پیش بینی این است که بیش از یکی دو حوزه، مشکل جدی در برگزاری این دوره از انتخابات نداشته باشیم.
  • شاید تا پایان وقت اداری این هفته بتوانیم نتایج بررسی صحت انتخابات حوزه‌های انتخابیه را اعلام کنیم.
  • در هر دو حوزه تنکابن و دماوند علت ابطال انتخابات به دلیل تخلفات در برگزاری انتخابات از سوی نامزد‌ها بوده و ما در تنکابن و دماوند بحث صلاحیت‌ها را نداشتیم.
  • برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای در دور آینده انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر 170081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز