همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مدت 20 روز خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کدخدایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته وصول شده و در دستور کار اعضای شورای نگهبان است، گفت: سعی خواهیم کرد در مدت قانونی 20 روز نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

بر اساس قانون، شورای نگهبان 10روز فرصت رسیدگی به طرح ها و لوایح ارسال شده به این شورا را دارد. همچنین این شورا می‌تواند از مدت 10 روز استمهال نیز استفاده کند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از بررسی 380 ماده از لایحه مجازات اسلامی و ارسال ایرادات برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: این لایحه 730 ماده‌ای که به طور آزمایشی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده بود، به صورت غیررسمی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت که در هفته‌های اخیر در جلسات فوق العاده این شورا بررسی شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه مجازات اسلامی مباحث فقهی بسیاری دارد و در همین خصوص، مجمع مشورتی فقهی قم نیز در هفته چندین جلسه برای کمک به اعضای شورای نگهبان برگزار می‌کند.

وی افزود: ما هم در چند جلسه برگزار شده تاکنون 380 ماده را بررسی کردیم.

کدخدایی ادامه داد: تاکنون ایرادات 350 ماده به مجلس ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه مجازات اسلامی هفته گذشته به صورت رسمی هم به این شورا ارسال شد و اعضای شورای نگهبان با وجود فرصت کمی که برای بررسی دارند تلاش می‌کنند در جلسات فوق العاده، نتیجه نهایی و نظر خود را به مجلس ارائه کنند.

وی در این باره این نکته را هم گفت که پس از ارسال نظر نهایی به مجلس تلاش می‌کنیم فقهای شورای نگهبان هم در صورت موافقت توضیحاتی را در باره لایحه مجازات اسلامی به خبرنگاران ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از بررسی و تصویب دو لایحه، رد یک طرح و نیز تصویب اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه اخیر این شورا خبر داد.

کدخدایی: استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای مترو مغایر با اصل 75

کدخدایی در ادامه با بیان اینکه شورای نگهبان طرح یک فوریتی استفاده از تسهیلات ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست،‌ گفت: از آنجا که این ماده واحده به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و محل تامین آن معلوم نشده است، مغایر با اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

وی افزود: لایحه اصلاح ماده (14) قانون حقوق و مزایای مستمر، پس انداز ثابت، حق بیمه و بیمه مشمولان قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 و ماده (190) قانون استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1382 و الحاق ماده (187) مکرر به قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 1370 مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد.

وی گفت: این لایحه، مفصل و درباره سرمایه گذاری‌ها، عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار، چگونگی تشکیل و خدمات بانکی و سایر خدمات پولی است که پس از بررسی در شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص ایرادات شورای نگهبان گفت: بخشی از تذکرات نمایندگان به آیین‌نامه داخلی مجلس باز می‌گردد که درمورد آن نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم اما درباره ایراداتی که شورای نگهبان گرفته است نمایندگان می‌توانند اصلاحات را اعمال کنند.

وی به عنوان نمونه به ایراد شورای نگهبان به ماده 15 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: نمایندگان نمی‌توانند وارد ماده 13 شوند اما درخصوص ماده 15 می‌توانند کل ماده را حذف یا جایگزین کنند.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا به لحاظ قانونی تصویب مهلت اعتراض به حکم محارب از 20 روز به 5 روز قانونی است یا خیر، گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم اما اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس تصویب شده و مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد، از نظر ما بلامانع است.

کد خبر 99073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز