همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان اظهارکرد: اصل 133 قانون اساسی بسیار روشن است و برای هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی از جمله ادغام باید ابتدا از مجلس شورای اسلامی مجوز دریافت شود.

 به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته‌ خود با خبرنگاران با اعلام تایید لایحه‌ بودجه از سوی شورای نگهبان، اظهارکرد: برای نخستین بار بررسی لایحه‌ بودجه در مجلس به ابتدای سال بعد موکول شد و شورای نگهبان با توجه به ضرورت، به تدریج و به صورت غیررسمی موادی از لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داد و نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. پس از ارسال لایحه‌ بودجه به طور رسمی به شورای نگهبان، این شورا نظر نهایی خود را درخصوص لایحه اعلام کرد.

 خبرنگاری به اختلاف میان دولت و مجلس درخصوص ادغام وزارتخانه‌ها اشاره کرد و خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: این‌گونه مسائل یک اختلاف سلیقه‌ ساده است و آن را فراتر از این نمی‌بینم. البته ممکن است برخی رسانه‌ها بخواهند به آن دامن بزنند. این‌گونه مسائل اختلاف برداشت‌هایی است که در همه‌ی جوامع و در همه‌ مراجع و نهادها وجود دارد و انشاءالله نتیجه‌ این‌گونه موارد خیر و برکت باشد.

 سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اختلاف بر سر ماده 53 برنامه پنجم بود که تکلیف کرده وزارتخانه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به 17 وزارتخانه برسد و وظایف آنان را به صورت لایحه به مجلس ارایه شود. اصل 133 قانون اساسی در این‌گونه موارد بسیار روشن است که بر اساس آن ادغام و تغییر اختیارات باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد.

 کدخدایی ادامه داد: برداشت دوستان در دولت این بود که وقتی مجلس به ادغام تکلیف کرده، نیاز به لایحه‌ جدیدی درخصوص ادغام نیست. این برداشت موجب برخی اختلاف نظرها شد و برخی از مسئولان نیز در این رابطه اظهارنظر کردند و در نهایت منجر به درخواست تفسیر رئیس مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان شد.

 وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای نگهبان تاکید کردند که اصل 133 قانون اساسی بسیار روشن است و برای هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی از جمله ادغام باید ابتدا از مجلس شورای اسلامی مجوز دریافت شود. لایحه باید به مجلس ارایه شود و ذیل ماده 53 به صراحت این مطلب را بیان کرده است.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اگر اختلافات به وجود آمده برطرف نشود موضوع منجر به حکم حکومتی خواهد شد؟ گفت: این تفسیر بسیار روشن است و فکر نمی‌کنیم موضوع آن‌قدر مهم باشد که مشمول حکم حکومتی شود. قانون اساسی تکلیف را در این زمینه روشن کرده است و این مساله در همین چارچوب حل شده و خواهد شد و فکر نمی‌کنم نیاز به بحث بیشتری باشد.

 خبرنگار دیگری به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که در موارد پیشین دولت نظر خود را اعمال کرده بود و مشکلی ایجاد نشده بود اشاره کرد و خواستار توضیح از سوی سخنگوی شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: در گذشته سوابق نشان داده در چند موردی که بحث ادغام مطرح شده بود نام وزارتخانه‌ها ذکر شده است؛ در حالی که در برنامه‌ پنجم چنین چیزی ذکر نشده و در چنین مورد قبل برای وزرای جدید رای اعتماد اخذ شده است.

 کدخدایی تاکید کرد: رسانه‌ها باید در جهت حل قضیه تلاش کنند. برای دولت و مجلس مساله مشخص است و انشاءالله با این تفسیر موضوع حل شده باشد.

کد خبر 134936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز