چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: سر الکس فرگوسن نیازی به معرفی ندارد. هر فوتبال‌دوستی این مربی بزرگ اسکاتلندی را می‌شناسد و کارنامه او را در منچستر یونایتد می‌داند.

پس از این که تقریبا چهار دهه پیش کار مربیگری را در تیم کوچک اسکاتلندی "ایست استیرلینگ‌شایر" شروع کرد، از 25 سال پیش تاکنون در راس تیم منچستر قرار دارد.

از یک ربع قرن پیش لحظات فراموش‌نشدنی بسیاری با فرگوسن پیوند خورده و وی یکی از مهم‌ترین مربیان در تاریخ فوتبال جهان می‌باشد. اما با وجود گذشت این همه سال،‌ هنوز هم او پر است از انرژی و شوق پیروزی. بنابراین تعجبی ندارد که شیاطین سرخ امسال هم در کورس قهرمانی لیگ برتر جزیره قرار دارند.

او در بخش اول مصاحبه خود با سایت فیفا پیش از هر چیز در مورد وضعیت فعلی تیمش صحبت کرده است.

• آقای فرگوسن، تیمتان را تا اینجای فصل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

• ما پستی و بلندی‌هایی داشته‌ایم و متاسفانه مصدومیت‌های زیادی هم داشته‌ایم که خیلی غیرعادی است. مجبوریم از برخی از بازیکنانمان تا آخر فصل صرف‌نظر کنیم، مثل "نمانیا ویدیچ" و "دارن فلچر". وقتی بهترین بازیکنانت را در اختیار نداری،‌ می‌توانی یک یا دو بازیکن را جایگزین آنها کنی، ولی در درازمدت تفاوت‌ها بیشتر آشکار می‌شود و شرایط ما هم همینگونه است. با وجود این ما هنوز در کورس هستیم تا دوباره قهرمان لیگ شویم. من خوشبینم.

• الان احساس می‌کنید که عدم سیستم چرخشی حالا زیانش را نشان داده است؟

• امروزه خیلی سخت است که در همه بازی‌های از همان بازیکنان استفاده شود. فوتبال امروزی آنقدر سریع شده که کوفتگی عضلات خیلی بیشتر ‌شده و بازیکنان به استراحت بیشتری نیاز دارند. ما در مورد بازیکنانی حرف می‌زنیم که در یک بازی 13 یا 14 کیلومتر می‌دوند، خیلی بیش از آنچه که در گذشته بوده است. به این منظور باید تمام بازیکنان را در بهترین شرایطشان در اختیار داشت.

• آیا به نظر شما با ورود دو تیم مدعی دیگر در لیگ برتر، این مسابقات با فشار و دشواری بیشتری جریان دارد؟

• همیشه رقابت هست. تفاوت در این است که قبلا چهار تیم در رقابت با یکدیگر بودند: ما، چلسی، آرسنال و لیورپول. اما الان باید از شش تیم نام ببریم؛ تاتنهام که توانایی رقابت با این چهار تیم را پیدا کرده و منچستر سیتی که با سرمایه‌گذاری‌ای بزرگ وارد میدان شده است. طبیعتا این سبب می‌شود که راه رسیدن به قهرمانی دشوارتر شود.

• منچستر یونایتد در کمال ناباوری از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد. هنوز از این موضوع احساس ناراحتی می‌کنید؟

• دلسردی خیلی بزرگی بود، چون من عقیده دارم اگر در مرحله مقدماتی حذف نمی‌شدیم، می‌توانستیم دوباره به فینال برسیم. من فکر می‌کنم مشکل ما بازی خانگی مقابل بازل بود. بعد از نتیجه دو بر صفر، چهار یا پنج شانس مسلم گل را از دست دادیم. به همین دلیل هم تمرکزمان از بین رفت و وقتی که حتی بازی به تساوی کشیده شد، نتیجه خوبی برای ما نبود. این یعنی این که باید در بازی برگشت حداقل یک امتیاز کسب می‌کردیم. با وجود این که در بازی برتری داشتیم، نتوانستیم گل بزنیم. اگر هم می‌زدیم ، نمی‌توانستیم پیروز شویم.

• با وجود این که تیم سوئیسی قبل از مشکلات با تیم شما روبرو شده بود.

• بله، واضحه. آنچه اتفاق افتاده این است که تو بایدهمیشه به عنوان یک تیم بزرگ بازی کنی، اما در سال‌های اخیر تیم‌های دیگر در لیگ قهرمانان به اندازه زیادی بازی هجومی خود را بهبود بخشیده‌اند. قبل از چند دهه اخیر حریفان ما وقتی صاحب توپ می‌شدند، دو یا سه بازیکن را به نیمه زمین ما می‌فرستادند. اما الان با پنج یا شش بازیکن این کار را می‌کنند و با سرعتی بسیار بالا. من فکر می‌کنم به طور کلی این یکی از جدیدترین پیشرفت‌های بزرگ فوتبال است.

• سال گذشته منچستر اندکی قبل از رسیدن به قهرمانی، در یک بازی مهم و بزرگ مقابل بارسلونا، شکست خورد. آیا الان فکر نمی‌کنید که آن شب باید کار دیگری انجام می‌دادید؟

• من بابت کاری که کردیم پشیمان نیستم، چرا که بهترین کار را کردیم. راستش هر دو گل اول کاملا اجتناب‌پذیر بودند. و با کمی شانس شاید می‌توانستیم پیروز میدان باشیم. البته وقتی یک تیم خیلی بهتر است، کار زیادی نمی‌توانی انجام دهی.

• فکر می‌کنید الان بارسلونا و رئال مادرید بهتر از بقیه تیم‌ها هستند؟

• من فکر می‌کنم که بارسلونا مانند قبل بهترین تیم قاره است،‌ حتی زمانی که رئال مادرید بتواند فاصله‌اش را با آنها کم کند، مثل برتری‌ای که در لیگ این کشور نشان داده است. شاید هم آنها دوباره به همان سطح قبلی برسند. اما در حال حاضر بارسلونا مثل گذشته قادر به ارائه فوتبالی است که هیچ تیم دیگری نمی‌تواند انجام دهد. اگر مسی، ژاوی و آندرس اینیستا در فرم ایده‌آل باشند، این تیم را به سادگی نمی‌توان متوقف کرد.

• به نظر می‌رسد که منچستر، گرچه در سال‌های اخیر زیاد روی تقویت تیم سرمایه‌گذاری نکرده، توانسته سطح خود را حفظ کند. آیا این یک استراتژی برنامه‌ریزی شده بوده است؟

• در عمل بله. چند سال پیش ما تصمیم گرفتیم یک چارچوب جدید با بازیکنان جوان بسازیم، با نام‌هایی چون وین رونی، کریستیانو رونالدو، نانی و اندرسون. به علاوه ما می‌دانستیم که از آکادمی جوانان هم چند استعداد خوب مثل دنی ولبک یا تام کلورلی جذب خواهند شد. با وجود اینها دیگر نیازی به آوردن بازیکنان جوان دیگری برای تقویت تیم وجود نداشت. با این استراتژی و اعتماد به جوان‌ها دیگر نیازی هم به خرج کردن پول زیاد برای رقابت با دیگر تیم‌ها نبود. ما این استعدادها را در خانه خودمان داشتیم.

• بنابراین تصور شما این بود که منچستر یونایتد با وجود شکست مقابل بازل، در راه درستی برای رقابت با تیم‌های بزرگ اروپایی گام برمی‌دارد؟

• باید بگویم، من فکر می‌کنم ما باید راهی را می‌رفتیم که ما را به فینال برساند. بخت با ما یار نبود، ولی ما به قدر کافی بلندروازی داریم تا با بارسلونا یا رئال مادرید رقابت کنیم و ما از سطح فوتبال آنها خیلی دور نیستیم. من مطمئنم که این را به زودی اثبات خواهیم کرد.

کد خبر 161346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز