همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عمان گفت: همواره اعضای کنگره آمریکا در امور کشورهای منطقه دخالت کرده‌اند و ما نباید اظهارات آنان را جدی بگیریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، یوسف بن علوی پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش، در نشست خبری مشترکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند هدف بن علوی از سفر به تهران، ماموریت خاصی است و در صدد رساندن پیامی از جانب آمریکایی‌هاست گفت: سفر کنونی من به ایران یا سفری که وزیر خارجه ایران به عمان کرد در چارچوب روابط گذشته و به منظور تبادل دیدگاه‌های دو طرف بوده است و من به صراحت اعلام می‌کنم هیچ گونه ماموریت ویژه‌ای مرتبط با میانجیگری بر عهده ندارم.

وی همچنین درباره موضع عمان در قبال تحریکات رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی اظهار داشت: موضع عمان در قبال این رژیم مشخص است و ما هیچ گونه روابطی با اسرائیل نداریم و در آینده نیز نخواهیم داشت.

بن علوی افزود: بیست و پنجم، بیست و ششم و بیست و هفتم ماه آینده میلادی در حمایت از فسلطین نشستی در دوحه برگزار می‌کنیم تا با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از قدس اعلام کنیم.

وزیر خارجه عمان درباره انحراف اذهان از تشدید سرکوب‌ها در بحرین به مقابله با اغتشاشگران در سوریه نیز خاطرنشان کرد: ‌معتقدیم آنچه در سرزمین‌های عربی و تحرکات سیاسی در این کشورها رخ می دهد در جهت تحقق خواست مردم این کشورهاست که امیدواریم در سایه گفتگوهای مثبت و سازنده و از طریق توافق به سرانجام مطلوب برسد.

وی گفت: باید به نیازها و خواسته‌های شهروندان پاسخ داده شود و با احترام به درخواست‌های به‌حق مردم، رهبران حاکم و اپوزیسیون‌ها در بحرین، سوریه و یمن به توافق نهایی دست یابند.

بن علوی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر دو سناتور آمریکایی مبنی بر مسلح کردن مخالفان دولت سوریه از طریق کشورهای عربی اظهار داشت: این موضوع هیچ ارتباطی به ما ندارد و چنین اظهاراتی هر از گاهی ازجانب برخی اعضای کنگره آمریکا مطرح می‌شود و موضوع تعجب آوری نیست.

وی در پاسخ به این سوال که عمان با توجه به شرایط کنونی منطقه و تحولات خاورمیانه، تا چه اندازه به همکاری‌های منطقه‌ای با ایران اهتمام دارد گفت: شرایط کنونی و تحولات سیاسی منطقه ما را نگران کرده است و ما معتقدیم امکانات و ظرفیت‌های بسیار مؤثر و کشورهای قدرتمند موجود در این فضای سیاسی موجب می‌شود که ملل منطقه بتوانند از طریق رایزنی‌ و همکاری از این بحران خارج شوند.

یوسف بن علوی درباره موضوعات مورد مذاکره با همتای ایرانی‌اش خاطرنشان کرد: در این نشست درخصوص راه‌های تقویت روابط دو کشور و نیز مسائل مورد علاقه عمان و ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردیم.

وی افزود: همکاری‌های دو کشور در جهت تحقق ثبات و امنیت در سطوح منطقه‌ای و تلاش برای گسترش امنیت اقتصادی و اجتماعی در فضایی مثبت از موضوعات مورد مذاکره در دیدار با وزیر امور خارجه ایران بود.

بن علوی گفت: به منظور دستیابی به این اهداف تاکنون کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است که در آینده‌ای نزدیک و در ماه مه (اردیبهشت و خرداد سال آینده) کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه عمان تلاش ها و اقدامات ایران را در جهت استقرار صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همین موضوع ما را بیش از پیش بر آن می‌دارد که به توسعه روابطمان با ایران در سطوح منطقه ای و برگزاری سمینارها و نشست‌های بین المللی بپردازیم.

کد خبر 161323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز