همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه "خلیج فارس از لحاظ نظامی، ‌اقتصادی،‌ علمی و فرهنگی مورد اهمیت است"، تاکید کرد: تلاش دشمنان برای نادیده گرفتن نقش کشور ما در خلیج فارس تلاشی بیهوده و عبث است.

سردار احمد وحیدی در اولین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و نهمین همایش علوم و فنون دریایی، با بیان اینکه "دشمنان نمی‌توانند نقش عمده ایران در سیاست‌های منطقه و بین‌المللی را تضعیف کنند"، گفت: این تلاش دشمنان بیهوده است، چراکه جمهوری اسلامی ایران از منافع خودش در خلیج فارس کوتاه نمی‌آید و همچنین با "امنیت وارداتی" که همان "ضد امنیت" است،مقابله می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه "وجود جزایر فراوان و ویژگی‌های جغرافیایی خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای به این منطقه داده است"، افزود: تنوع حوزه‌هایی که در خلیج فارس وجود دارد، لزوم بررسی پدیده‌های این منطقه را برای ما روشن می‌کند.

وزیر دفاع در ادامه، با بیان اینکه "مدیریت موثر بر اقیانوس‌ها بدون شناخت دقیق آنها عملی نیست"، گفت: اقیانوس‌شناسی امروز جزو علوم برتر قلمداد می‌شود و البته دانسته‌های دنیا نسبت به آنچه که شناخته نشده بسیار کم است. رشد و توسعه در هر کشور، در واقع رشد و توسعه‌ای است که از بهره‌گیری صحیح از دریاها به دست می‌آید. کارآفرینی دریاها نسبت به کشاورزی ‌٥/١ برابر و ارزش‌آفرینی آن ‌٥/٢ برابر است که این امر نشان‌دهنده اهمیت دریاهاست.

به گزارش ایسنا، وحیدی با اشاره به اهمیت اقتصادی منطقه خلیج فارس نیز اظهار کرد: کشورهای غربی تا به حال تلاش کرده‌اند خلیج فارس را به عنوان یک منطقه امنیتی حفظ کنند اما باید به این منطقه از لحاظ اقتصادی نگاه کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور تعداد زیاد نیروهای نظامی و ناوهای جنگی در خلیج فارس تصریح کرد: حجم وسیع نیروهای انباشته شده در خلیج فارس، منطقه را به یک انبار تسلیحات تبدیل کرده و به دنبال آن، ظلم بزرگی از جانب آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در خلیج فارس انجام گرفته است.

وزیر دفاع از نهادینه کردن برخی رویه‌های غیرحقوقی در خلیج فارس انتقاد کرد و گفت: یکی دیگر از کارهای اشتباه در منطقه خلیج فارس، نهادینه کردن رویه‌های غیرحقوقی است، به صورتی که برخی کشورها در امور کشورهای حوزه خلیج فارس دخالت نظامی می‌کنند و کشورهای دیگر نیز با سکوت خود این رویه را تایید می‌کنند. حدود سی سال است که کشورهای این حوزه به دلیل سلطه‌جویی‌های کشورهای غربی دچار جنگ‌های فراوانی شده‌اند و کسانی که گفته‌اند برای برقراری امنیت آمده‌اند، خودشان امنیت را به خطر می‌اندازند.

وحیدی در پایان، با بیان اینکه "نمی‌توان تاثیرگذاری در منطقه و دنیا را بدون توجه به قدرت دریایی بیان کرد"، اظهار کرد: دریا در آموزه‌های دینی ما نیز مکان ارزشمندی داشته است و همچنین در نظریات قدرت، به دریا اهمیت ویژه‌ای داده شده و این یک واقعیت است که کسانی که در دریا قدرتمند بوده‌اند، به میزان تداوم قدرت دریایی خود، تداوم قدرت استعماری داشته‌اند.

کد خبر 160474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز