مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دستاوردهای جدید دانشمندان صنعت هوا فضای کشور، از راه‌اندازی مرحله اول سامانه رصد ماهواره‌ای در آیندة‌ نزدیک و ساخت سامانه‌ای با قابلیت پرتاب ماهواره‌هایی به وزن یک تن تا سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ سردار احمد وحیدی در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی که صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد، گفت: پایگاه پرتاب جدید ماهواره قادر است ماهواره‌هایی به وزن یک تن در مدار 1000 کیلومتری قرار دهد.

وی افزود: تقریبا سه چهارم کار ساخت این پایگاه انجام شده است که امیدواریم در سال آینده کامل شود چرا که پاسخگوی بسیاری از نیازهای فضایی کشور خواهد بود.

وحیدی همچنین از راه‌اندازی پایگاه آزمایش موتورهای فضایی که به همت دانشمندان فضایی کشور ساخته شده است در آیندة نزدیک خبر داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره طلوع را به فضا پرتاب خواهد کرد گفت: امیدواریم سال آینده با تکمیل ماهواره‌بر سیمرغ، بتوان ماهواره طلوع را به فضا پرتاب کرد.

دسن

آشنایی با ماهواره امید/ آشنایی با ماهواره‌بر سفیر / آشنایی با ماهواره نوید/ آشنایی با سازمان فضایی ایران/

دسن

وی درباره مشخصات ماهواره طلوع افزود: این ماهواره بین 90 تا 100 کیلوگرم وزن دارد که به مدار 500 کیلومتری پرتاب خواهد شد.

سردار وحیدی گفت: مدار 600 کیلومتری یکی از بهترین مدارها برای استقرار ماهواره‌هاست چرا که اختلالات تششعی در این موقعیت مداری بسیار کم است.

وی با اشاره به کسب فناوری‌های مختلف در حوزه فضایی به دست دانشمندان کشور افزود: کسب دانش فنی استفاده از سلول‌های خورشیدی در ماهواره‌ها بومی‌سازی برخی مواد اولیه پرکاربرد در ماهواره‌هاست و طراحی و ساخت تراستر ماهواره ازجمله موفقیت‌های دانشمندان کشور در حوزه فناوری‌های فضایی است.

وزیر دفاع با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره فجر گفت: این ماهواره در سازمان صنایع الکترونیک ساخته شده است که امیدواریم در چند ماه آینده به فضا پرتاب شود.

وحیدی ادامه داد: ماهواره فجر مجهز به تراستر ماهواره‌ای است که این امکان را می‌دهد تا ماهواره در فضای خلأ تغییر موقعیت مداری بدهد.

وی افزود: کسب این فناوری این امکان را به ایران می‌دهد که با استقرار ماهواره‌های خود در مدار پارک، از طریق آن ماهواره‌هایی به مدار 36 هزار کیلومتر برساند.

زیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به راه‌اندازی مرحله اول سامانه رصد ماهواره‌ای در آیندة نزدیک گفت: این سامانه قابلیت کشف و شناسایی ماهواره‌ها، تأیید مداری ماهواره‌ها، تأیید صحت عملکرد مکانیزم‌ها، تثبیت مداری ماهواره‌ها، تغییر در سناریوی عملیاتی ماهواره‌ها، کشف ماهواره‌های مستقر در مدار و پیش‌بینی زمان عبور ماهواره فراز کشور را دارد.

وی افزود: سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع موفق به ساخت سامانه رصد ماهواره‌ای شده است.

وحیدی با اشاره به ماهواره‌بر سفیر 1b که ماهواره نوید علم و صنعت را در هفته گذشته به فضا پرتاب کرد، گفت: ماهواره‌بر سفیر1b ماهواره‌بر جدید دانشمندان کشور است که در نخستین پرتاب خود توانست ماهواره نوید علم و صنعت را که به دست متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، در مدار قرار دهد.
وی درخصوص ویژگی‌های ماهواره‌بر سفیر1b اظهار داشت: این ماهواره‌بر می‌تواند ماهواره‌ مصباح را که سال‌هاست ایتالیا برای پرتاب آن مشکل درست کرده است به فضا پرتاب کند.

وحیدی افزود: ماهواره مصباح 65 کیلوگرم وزن دارد که ماهواره‌بر سفیر1b به‌راحتی می‌تواند آن را در مدار قرار دهد.

وی اضافه کرد: البته این موضوع به این معنی است که ایران در فاصله کمتر از دو تا سه سال توانسته است ماهواره‌بری بسازد که ماهواره‌ مصباح را که سال‌هاست بین کشورهای زورگو پاس داده می‌شود به فضا پرتاب کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ایران در پرتاب ماهواره‌ به مدار لئو مشکلی ندارد، گفت: با اقداماتی که در سال آینده در حوزه فضایی انجام خواهد شد ایران به همه فناوری‌های لازم برای پرتاب ماهواره به مدار لئو دست خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حدود 75 درصد ماهواره‌های جهان در مدار لئو قرار دارند، خاطرنشان کرد: تنها 25 درصد ماهواره‌ها در مدار نئو و جئو قرار دارند بنابراین دستیابی به تمام فناوری‌های مورد نیاز برای استقرار ماهواره در مدار لئو به معنی طی کردن 75 درصد راه برای رسیدن به مدار 36 هزارکیلومتر است.

کد خبر 159953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز