گروه سیاسی: مقامات ایران، چین و روسیه بر ادامه مذاکرات هسته‌ای بدون پیش‌شرط تاکید کردند.

 دیروز ماجائوشو، دستیار وزیر امور خارجه چین در دیدارهایی که با سعید جلیلی و علی باقری داشت بر آغاز هر چه سریع‌تر روند گفت‌وگوها تاکید کرد و گفت که اکنون لازم است مذاکرات ایران و گروه 5+1 هر چه سریع‌تر ازسرگرفته شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خود را با ایران تقویت کند و با هم در پی راه مؤثری برای حل و فصل مسائل باشند.

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با دستیار وزیر امور خارجه چین بر راهبرد گفت‌وگو برای همکاری تاکید کرد و گفت که گفت‌وگوها در مسیر همکاری می‌تواند رو به جلو و ثمربخش باشد. علی باقری نیز گفت که همانطور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم از گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده و همواره آماده گفت‌وگو‌های جدی، سازنده و توأم با احترام متقابل و عدالت محور بوده و هست.»

ماجائوشو که نماینده چین در گروه5+1 هم هست، روز یکشنبه وارد ایران شده بود. در بیانیه‌ای هم که روی وب‌سایت وزارت امور خارجه چین قرار گرفته، آمده است که چین به پیش بردن احیای سریع گفت‌وگوهای گروه 5+1 با ایران تمایل دارد و ایران را به تقویت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حصول اطمینان از اینکه مسئله هسته‌ای ایران در مسیر مناسب گفت‌و‌گو قرار دارد، ترغیب می‌کند. پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود ماجائوشو دستیار وزیر امور خارجه این کشور در سفر به ایران پیگیر «تحقق ازسر‌گیری زودهنگام مذاکرات» بین ایران و 6 کشور خواهد بود. مقامات روسیه نیز در روزهای گذشته بر از سرگیری مذاکرات تاکید کرده‌اند اما کارشناسان می‌گویند با وجود تلاش روسیه و چین برای از سرگیری مذاکرات ایران و گروه 5+1، بعید است آمریکا، انگلیس و فرانسه در این گروه فعلا علاقه‌ای به ازسر‌گیری مذاکرات با ایران داشته باشند.

ارسال قریب‌الوقوع نامه جلیلی

معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه چین در این گفت‌وگوها از ارسال قریب‌الوقوع نامه دکتر جلیلی به کاترین اشتون خبر داد. همچنین خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با رادیو ان‌پی‌آر آمریکا گفت که ایران پاسخ نامه خانم اشتون را ارسال خواهد کرد و آماده مذاکرات جدی و بدون پیش‌شرط است. او از سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان استقبال کرد.

کد خبر 160397
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز