همشهری آنلاین: هیات عالی‌رتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد دوشنبه در جستجوی راه حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران، برای دومین بار ظرف یک ماه وارد تهران شد.

هرمان ناکارتس

به گزارش ایسنا، این تیم به ریاست هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است با مقامات سازمان انرژی اتمی و دیگر مقامات ایران مذاکراتی داشته باشد.

 بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، ناکارتس پیش از ترک وین ابراز امیدواری کرد که در دومین دور سفر تیم آژانس به ایران با مذاکره درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسایل باقی مانده به نتایجی ملموس دست یابد.

 بنا بر این گزارش مشخص نیست که آیا این تیم از سایت‌های هسته‌ای دیدن خواهد کرد یا فقط بر مذاکرات درباره توضیحات مرتبط با ابعاد نظامی متمرکز خواهد شد.

 همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ناکارتس روز یکشنبه گفت که امیدوار است در این مذاکرات پیشرفت حاصل شود، اما انتخاب دقیق واژگان توسط او نشان داد که انتظار اندکی از این موفقیت دارد.

 پیش از این سفر دیپلمات‌های عالی‌رتبه به آسوشیتدپرس گفتند که روسیه و چین که شرکای استراتژیک و اقتصادی ایران هستند از تهران خواسته‌اند با تیم آژانس همکاری کند.

 یکی از دیپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود، گفت که مسکو و پکن " از دیپلماسی در سطح عالی رتبه " برای متقاعد کردن ایران استفاده می‌کنند.

 ناکارتس گفت: ما امیدواریم که پس از این سفر بتوانیم برخی نتایج ملموس را به دست آوریم و البته بالاترین اولویت همچنان ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران است.

 وی افزود: این، البته مساله‌ای بسیار پیچیده است که ممکن است زمان‌گیر باشد، اما امیدواریم که این (سفر) سازنده باشد.

 بر اساس این گزارش تیم آژانس می‌خواهد با دانشمندان مهم ایرانی گفت‌و‌گو داشته باشد. آنها همچنین می‌خواهند مخالفت با برنامه‌های‌شان برای بازرسی از اسناد مرتبط با فعالیت هسته‌ای را از بین ببرند و تعهد ایران را برای دادن اجازه بازرسی‌های آینده به دست آورند.

 دیپلمات‌ها پیش از سفر بازرسان به آسوشیتدپرس گفتند که ایران با وجود درخواست‌های چین و روسیه هیچ تعهدی در این باره نداده است.

 خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: ناکارتس در حالی که هیات پنج نفره آژانس آماده ترک وین بود، در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: امیدواریم دو روز خوب و سازنده در تهران داشته ‌باشیم.

 ناکارتس در حالی اولویت مذاکرات تهران را بررسی ابعاد نظامی احتمالی خوانده که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌امیز بودن برنامه‌های هسته‌ای کشورمان تاکید کرده‌اند.

دور اول گفت‌وگو‌های ایران و آژانس 9 تا 11 بهمن (29 تا 31 ژانویه) به مدت سه روز در سازمان انرژی اتمی کشورمان انجام شد.

 در پایان این دور از گفت‌وگو‌ها که پشت درهای بسته انجام شد، دو طرف توافق کردند برای ادامه بحث دور دیگری از گفت‌وگوها را اول و دوم اسفند در تهران داشته باشند.

 هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و از بازرسان عالی‌رتبه آژانس، رافائل گروسی، مرد شماره دو آژانس و پری لین جانسون، مقام عالی‌رتبه حقوقی آژانس سه تن از شش عضو هیات آژانس هستند که در دور اول گفت‌وگو‌ها به ایران آمدند.

 هم‌چنین ریاست هیات ایرانی در گفت‌وگو با آژانس را علی‌اصغر سلطانیه،‌ نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عهده داشت.

 بنا بر این گزارش، هنوز از ترکیب هیات آژانس و ایران در دور دوم گفت‌و‌گوها خبری منتشر نشده است.

 در دور اول گفت‌و‌گو‌ها دو طرف سعی کردند به چارچوب و فرمولی برای بحث درباره موضوع‌های مورد نظرشان برسند.

 بنا بر اعلام آژانس یکی از موضوع‌های مورد نظر آژانس که در این گفت‌وگوها مورد بحث است، "شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی" است.

 هم‌چنین هیچ بازدیدی از مراکز و سایت‌های هسته‌ای ایران در دور اول گفت‌وگو‌های ایران و آژانس صورت نگرفت.

 یوکیا آمانو،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت هیات آژانس به وین اعلام کرد که بازرسان این سازمان گفت‌وگوهای بیش‌تری درباره «شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران خواهند داشت و گفت که دو طرف به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش تنش‌های روزافزون درباره این مساله هستند.

 آمانو گفت: آژانس به افزایش گفت‌وگوها متعهد است، لازم است پیشرفت در زمینه مسائل مهم حاصل شود.

 هم‌چنین هرمان ناکارتس پس از ترک تهران در دور اول گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران در وین گفت که تیمش در «سه روز گفت‌وگوی گسترده» با مقامات ایرانی درباره اولویت‌های آژانس صحبت داشته است.

 وی گفت: "ما به حل همه‌ مسائل باقی‌مانده متعهدیم و ایرانی‌ها نیز گفته‌اند که آن‌ها نیز متعهدند. کارهای زیادی باید صورت گیرد و به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی سفر دیگری در آینده بسیار نزدیک هستیم".

 ناکارتس ادامه داد: موافقت ایران با انجام این سفر نشانگر تعامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع ابهام‌ها و برگزاری نشستی توام با تفاهم بر مبنای تعهدات دو طرف در چارچوب مباحث فنی و تخصصی است.

 هم‌چنین علی‌اصغر سلطانیه پیش از این درباره گفت‌وگو‌های ایران و آژانس گفته بود که "اقدام ایران در انجام این گفت‌وگو‌ها نشان‌ دهنده شفافیت و همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ایجاد جو سیاسی علیه ایران است."

کد خبر 161114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز