گروه سیاسی: بعد از به کارگیری نخستین میله سوخت 20 درصد در رآکتور تحقیقاتی تهران و به تبع آن خروج سیستم موسوم به مبادله از میز مذاکرات، حالا ایران گفته است هدف از انجام مذاکرات آینده‌اش با 5+1 این است که شرایط را برای خروج آبرومندانه غرب از موضوع هسته‌ای فراهم کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، چهارشنبه هفته گذشته ایران نخستین میله سوخت 20درصد را در شرایطی در رآکتور تحقیقاتی تهران کار گذاشت که پیش از این غربی‌ها گفته بودند ایران حتی درصورت دستیابی به اورانیوم 20درصد غنی شده، توانایی ساخت میله سوخت را ندارد؛ این تفکر محمل فشار به ایران برای توقف غنی‌سازی‌ در ازای تحویل سوخت شده بود که براساس آن ایران باید اورانیوم3.5درصد خود را به غرب می‌داد و در ازای توقف غنی‌سازی‌، اورانیوم20 درصد از غرب دریافت می‌کرد. با اتفاقی که چهارشنبه هفته گذشته افتاد عملا سیستم مبادله از میز مذاکرات خارج شد و بلافاصله هم شاهد نرمشی در گفتار مقامات غربی بودیم.

در همین اثنا سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان هم پاسخ نامه ماه اکتبر کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را داد و از آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات خبر داد. دیروز علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانسی مطبوعاتی درباره هدف ایران از انجام مذاکرات گفت که ما وضعیت طرف مقابل را درک می‌کنیم و می‌دانیم طرف مقابل به‌دنبال شرایطی است که از این موضوع آبرومند خارج شود. ما هم آمادگی این را داریم که شرایط را برای خروج آبرومندانه آنها فراهم کنیم. او درباره مکان مذاکرات گفت که مکان این مذاکرات علی‌القاعده‌ استانبول خواهد بود و در مورد زمان انجام آن نیز منتظر نامه خانم اشتون هستیم. آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد که به گفته طرفین حاصلی نداشت.

تمرکز روی سایت شهید علیمحمدی

پیش از انجام مذاکرات، نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین سفر خود را به ایران انجام می‌دهند. تیم بازرسان آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس اوایل بهمن‌ماه به ایران سفر و از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کردند، اما پیش از انجام دومین دور سفر این بازرسان بی‌بی‌سی به نقل از یک دیپلمات که نخواسته نام او را فاش کند گفته است ظاهرا ایران آماده نصب هزاران سانتریفیوژ جدید در فوردو (سایت شهید علیمحمدی) است.ایران پیش از این اعلام کرده است که در سایت شهید علیمحمدی و سایر سایت‌های هسته‌ای چیزی برای پنهان کردن ندارد. پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دیپلماتی که نامش فاش نشده گفته بود ایران مراحل پایانی برای نصب این سانتریفیوژها را طی می‌کند. علی اکبر صالحی دیروز در کنفرانس خبری‌اش با ساموئل سانتوز لوپز، وزیر خارجه نیکاراگوئه درباره آخرین فعالیت‌ها و تعداد سانتریفیوژها در سایت شهید علیمحمدی گفت که مسئولان سازمان اعلام کرده‌اند در این‌باره به اندازه‌ای که ضرورت داشته است سانتر‌یفیوژ‌ در سایت شهید علیمحمدی نصب شده است و اقدامات تحت نظارت آژانس، صورت می‌گیرد.

هشدار بلیکس به آمانو

در حاشیه تمام این تحولات روز گذشته همچنین هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش ماه نوامبر سال به یوکیا آمانو درمورد عملکرد پرشائبه مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درقبال ایران، هشدار داد که «آژانس نباید از طریق اطلاعاتی که تهیه‌کننده آن حتی حاضر نیست مدارک ارائه دهد، تصمیم‌گیری کند. آژانس نباید اعتبار خود را با اعتماد به اطلاعاتی که نمی‌تواند کاملا صحت آنها را تایید کند، به خطر اندازد.»

کد خبر 161025
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز