گروه سیاسی: اتحادیه اروپا از یک سو از تمایل خود برای آغاز گفت‌وگوها سخن می‌گوید، اما از سوی دیگر اعلام می‌کند این اتحادیه در حال آماده کردن تحریم‌های شدیدتری علیه ایران است.

مجامع بین المللی

این تنها تناقضی نیست که در رفتار کشورهای اروپایی در آستانه مذاکرات مشهود شده است. رئیس‌جمهور فرانسه از یک سو ادعا می‌کند کشورش به‌دنبال جنگ‌افروزی نیست و از سوی دیگر از روسیه و چین می‌خواهد به تحریم‌ها علیه ایران بپیوندند؛ صحبت‌هایی مشابه را وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مشترک با همتای آلمانی‌‌اش به زبان آورده است.به این ترتیب شاهد هستیم که در روزهای گذشته مقامات غرب از جمله رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه آمریکا، به سنتی که همیشه در آستانه مذاکرات معمول بوده، جنگ لفظی خود را نیز با ایران تشدید کرده‌اند. پیش از آنکه کاترین اشتون بیانیه خود را درباره نامه‌ای که اکتبر گذشته به ایران داده منتشر کند و بگوید منتظر واکنش ایران درباره ادامه گفت‌وگوهاست، ایران واکنش خود را درباره گفت‌وگوها نشان داده و حتی پیشنهاد داده بود این مذاکرات در استانبول انجام شود.

بیانیه دوم

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرده است که ما می‌توانیم تنها با تمرکز روی مسئله کلیدی یعنی نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای شما (ایران) که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انعکاس داشته است، به یک راه‌حل کامل دست یابیم.چنین ادعایی درباره رفع نگرانی‌ها در حالی صورت گرفته است که ایران اجازه داده تا چند روز دیگر بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند. این بازدید قرار است نهم بهمن اتفاق بیفتد و مقامات ایران از جمله رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم گفته است که ایران چیزی برای پنهان کردن در فوردو ندارد و غنی‌سازی‌ در این تأسیسات زیر نظر آژانس صورت می‌گیرد. این بازدید در بیانیه روز شنبه یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأکید قرار گرفته است.

در واقع بیانیه اشتون تنها بیانیه‌ای نیست که در روزهای اخیر منتشر شده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آخرین گزارش خود با تمرکز غیرمستند روی مسائل نظامی هسته‌ای ایران اعمال تحریم‌های شدید علیه کشورمان را باعث شد، حالا در بیانیه‌ای گفته که یکی از اولویت‌های آژانس در سال‌جاری میلادی اعتماد‌سازی‌ در جامعه بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. آمانو در بیانیه‌‌اش گفته است یک تیم به سرپرستی هرمن ناکائرتس، معاون دبیر کل آژانس در امور امنیتی اواخر ماه جاری از تهران بازدید خواهد کرد و اطمینان دارد ایران به پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ماهیتی سازنده پاسخ خواهد داد.

2 رویکرد غرب

غرب در آستانه انجام مذاکرات 2رویکرد را درپیش گرفته است؛ از یک سو اعلام کرده که وزرای خارجه این اتحادیه روز دوشنبه در بروکسل با یکدیگر دیدار می‌کنند تا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند و از سوی دیگر به جنگ لفظی با ایران روی آورده‌ است. تندترین این سخنان را طبق معمول نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به زبان آورده و از روسیه و چین که سرسخت‌ترین مخالفان تحریم‌های ایران هستند خواسته است با این تحریم‌ها موافقت کنند و خطاب به مقامات این دوکشور گفته است به ما کمک کنید تا صلح را در جهان تضمین کنیم.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز تعجب از اظهارات غیر مستند و به‌دور از واقعیت نیکلا سارکوزی گفته است ظاهرا رئیس‌جمهور فرانسه، با طرح ادعاهای واهی به‌دنبال بهانه‌ای برای ایجاد و فشار روی ملت ایران از طریق اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه است، اما باید دانست اینگونه تلاش‌ها برای افکار عمومی دنیا کاملا شناخته‌شده و مردود است. در کنار سارکوزی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکش با گیدو وستروله، همتای آلمانی‌اش با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به‌دنبال درگیری نیستیم. ما قویا معتقدیم این کشور (ایران) می‌تواند عضوی از جامعه بین‌المللی باشد؛ وقتی که دولت‌شان از دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای خودداری کند.وستروله نیز مدعی شد: ما باید شاهد صداقت و جدیت آنها باشیم. یک چیز کاملا آشکار است؛ در مذاکرات جدی باز است، اما گزینه تسلیحات هسته‌ای قابل قبول نیست.

پیام شفاهی سفیر سوئیس

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحویل پیغام باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات کشورمان گفت: در مورد این پیغام 2 نکته وجود دارد؛ اول اینکه سفیر سوئیس در تهران هنگام تحویل پیغام اوباما از قول رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که ما (آمریکا) حقوق هسته‌ای شما را به رسمیت شناخته‌ایم. به گزارش فارس حسین ابراهیمی افزود: نکته دوم اینکه سفیر سوئیس در هنگام تحویل پیغام رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات وزارت امور خارجه کشورمان، از قول اوباما گفته بود که من نمی‌خواستم بانک مرکزی شما تحریم شود اما چون کنگره با اکثریت آرا این تصمیم را گرفته بود چاره‌ای جز این نداشتم.

کد خبر 157972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز