گروه سیاسی: انتقاد علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری از سیاست‌های دولت عربستان در مواجهه با بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه باعث شد تا هیات پارلمانی آل‌سعود صحن اتحادیه بین‌المجالس اسلامی را ترک کنند.

او در این اجلاس گفت: مدینه‌ای که قرار بود در آن بین عرب و عجم، سفید و سیاه غنی و فقیر فرقی نباشد، تبدیل به پایگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد.

تبدیل پایگاه عدل به ظلم

حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری که صبح دیروز به‌عنوان بنیانگذار اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی سخنرانی می‌کرد مداخله خارجی و تسلط جمود فکری بر جهان اسلام را 2 خطر بزرگ برای بیداری اسلامی خواند و گفت: چه شد که مدینه‌النبی که قرار بود مظهر عدالت، پایگاه عدل و برابری باشد در کمتر از یک دوره صد ساله تبدیل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد؟هیات پارلمانی سعودی تاب این سخنان رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری که عضو ثابت افتخاری اتحادیه بین‌المجالس است را نیاورده و جلسه را ترک کردند.

واکنشی چنین از هیات پارلمانی سعودی باعث شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی‌اش یادآور شود که سخنانی مشابه سخنان حجت‌الاسلام ناطق نوری را رئیس‌جمهور اندونزی نیز در مراسم افتتاحیه به زبان آورده است اما جای تعجب است که چرا چند کشور امیرنشین حاشیه خلیج‌فارس نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری اندونزی واکنشی نشان ندادند و اعتراض نکردند.

سیاست خصمانه سعودی‌ها

واکنش دوگانه هیات سعودی به سخنان مشابه رئیس‌جمهور اندونزی و رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، ریشه در سیاست خصمانه سعودی‌ها نسبت به ایران دارد. اینگونه رویکردی بعد از آنکه ایران نسبت به کمک نظامی آل‌سعود به دولت بحرین برای سرکوب شیعیان این کشور اعتراض کرد شدت گرفت تا آنکه عربستان در یک سناریوی عربی- آمریکایی علیه ایران شریک شد و کاخ سفید را در ادعای ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط 2 ایرانی همراهی کرد. غرب هم با آگاهی از چنین رویکردی، در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، به سعودی‌ها نقشی قابل توجه داده و از آنها خواسته است که با افزایش تولید خود، نفت جایگزین ایران را برای اروپا تامین کنند.

رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری که بعد از انتخابات سال 77 از سیاست اجرایی در کشور تقریبا کناره گرفته است، کمتر در عرصه سیاست داخلی اظهارنظری می‌کند و به قضایای سیاسی داخل کشور می‌پردازد؛ چه اینکه مدتی پیش هم شایعه کناره‌گیری او از مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه روحانیت مبارز مطرح شد، با وجود این او بیراه نمی‌بیند که گهگاهی انتقاد خود نسبت به رویکرد کشورهایی مثل بحرین و عربستان در مواجهه با شیعیان را علنی کند. سال 87 سخنان او درباره اینکه بحرین زمانی استان چهاردهم ایران بوده است، خشم مقامات این کشور را برانگیخت. او مدتی بعد در سخنانی گفت که مایه تأسف است که یک بررسی تاریخی، نگرانی برخی کشورهای عربی همسایه به‌خصوص بحرین را برانگیخته است.

ناطق نوری دیروز هم در نشستی که محور آن بررسی خیزش‌های منطقه و بیداری اسلامی بود طبیعی بود که از مداخله خارجی‌ها در این انقلاب‌ها ابراز نگرانی کند و بگوید: مدینه‌ای که قرار بود در آن بین عرب و عجم، سفید و سیاه، غنی و فقیر فرقی نباشد، تبدیل به پایگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد. باب شهر علم نبی بسته و نقل حدیث ممنوع شد. حکومت‌های موروثی متداول شد و به ناحق کسانی به نام دین بر مردم حکومت کردند. این سخنان را ناطق نوری در تشریح تهدیدی بر حرکت ملت‌های مسلمان به زبان آورد؛ تهدید تسلط قشری‌گری و جمود فکری افرادی که می‌خواهند به نام دین بر مردم حکومت کنند.
بعد از آنکه هیات پارلمانی عربستان اجلاس را ترک کردند و نوبت سخنرانی علی لاریجانی رسید، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست ایران بر مبنای وحدت است از ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی اظهار نگرانی کرد و گفت: ایجاد دمکراسی در کشورها و تحقق صلح و پیشرفت هیچگاه با سرنیزه و زور و با فرستادن تانک‌ها و هواپیماهای جنگی به کشورها به‌وجود نمی‌آید؛ دمکراسی و پیشرفت نتیجه اراده ملت‌هاست.

این سخنان او می‌توانست اشاره‌ای به حضور نظامی عربستان در بحرین و سرکوب شیعیان این کشور باشد. لاریجانی افزود: حال نمی‌توان از اقدامات ماجراجویانه‌ای تأسف نخورد که تصور می‌کنند با حرکت‌های نظامی و رفتارهای ایذایی می‌توانند شعار دمکراسی را در کشورهای دیگر سر دهند. البته این امر نوعی دشمنی با دمکراسی است که به‌زودی خسارت آن را خواهند فهمید لذا باید دانست تولد دمکراسی در پناه اراده ملت‌ها خواهد بود.

لاریجانی در این نشست با ادای احترام به ارواح مطهر شهدای دانشمند هسته‌ای کشور، برای مبارزه با پدیده زشت و موهن تروریسم از دبیرخانه خواست کمیته‌ای را برای یافتن راه‌حل‌های مبارزه و روشنگری برای افشای پشتیبانان تروریست‌ها، ‌مخصوصا رژیم صهیونیستی تشکیل دهد و از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه دعوت کرد تا جلسه آتی خود را در ایران و شهر تاریخی اصفهان برگزار کنند.اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در سال ۱۳۷۸ و با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به موضوع‌های مربوط به جوامع اسلامی تشکیل شد.

کد خبر 158866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز