یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

مراد عنادی- موفقیت ایران در شکار هواپیمای فوق پیشرفته آمریکا، مثلثی از اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت‌.

مراد عنادی

نخستین نکته، توانمندی متخصصان جنگ الکترونیک ایران است که موفق شدند با سالم‌فرودآوردن ‌پهپادفوق پیشرفته آمریکایی ضربه‌ای مهلک به پنتاگون و سازمان سیا وارد سازند و در عمل نشان دهند که ایران در سایه همت دانشمندان خود به مرزهای جدیدی از دانش و فناوری سطح بالا دست‌یافته است؛ موضوعی که با گذشت چند روز از این اقدام غرورآفرین، نه‌تنها آمریکا که بسیاری از کشورهای دیگر نیز به آن اشاره کردند.

دومین ضلع مثلث اقتدار ایران، اقدام بموقع دستگاه دیپلماسی بود که از یک‌سو سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را به وی ابلاغ کرد و از سوی دیگر تسلیم شکایت ایران به سازمان ملل متحد بود که در آن نماینده ایران، اقدام آمریکا را به عنوان نقض آشکار مقررات منشور ملل متحد محکوم کرد. افزون بر این در حرکتی تکمیلی سفیر افغانستان به وزارت خارجه احضار شد تا مراتب اعتراض ایران، به دولت افغانستان نیز اعلام شود چراکه هواپیمای جاسوسی از پایگاه شیندند در خاک افغانستان وارد فضای ایران شده بود.

سومین ضلع مثلث اقتدار ایران پوشش بموقع رسانه‌ای این رخداد مهم بود. برخورد فعال و هماهنگ رسانه‌های کشور اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی عملا فضایی را به وجود آورد که در سایه آن نه‌تنها تبلیغات رسانه‌های آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی برای طرح اما و اگرها و برخی‌ گمانه‌زنی‌های مغرضانه درباره موفقیت ایران بی‌اثر شد بلکه با توجه به پخش تصاویر پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکا، مجبور شدند به توانمندی ایران اشاره کرده و حتی مقامات آمریکایی را برای پاسخ شفاف نسبت به رسوایی حادث‌شده سؤال‌پیچ کنند.

بدین‌ترتیب ملاحظه می‌شود همراهی دیپلماسی رسمی و دیپلماسی رسانه‌ای با اقتدار دفاعی، مثلثی از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت که خود شاخصی از پختگی روزافزون ایران در مدیریت رخدادهایی از این دست است. درست به دلیل همین حرکت هماهنگ بود که نه‌تنها رسانه‌های آمریکایی و اروپایی بلکه مقامات آمریکایی نیز هر چند قطره‌چکانی، لب به اعتراف گشودند‌. علاوه بر این در لایه بعدی حتی تلاش آنها برای ناتوان جلوه‌دادن ایران برای رمزگشایی اطلاعات پهپاد نیز رنگ باخت و اعتراف کردند که ایران حتی می‌تواند با مهندسی معکوس به فناوری ساخت پرنده پیشرفته آمریکا نیز دست یابد.

*کارشناس سیاست خارجی

کد خبر 153548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز