گروه سیاسی: 16 آذر سال 1332 حدود 4 ماه پس از کودتای آمریکایی - انگلیسی علیه دولت مصدق، 3 دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به حضور معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ایران و ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا، قربانی خشونت‌های رژیم وقت شدند و 16 آذر امسال یعنی 58 سال پس از آن روز، تعداد زیادی از دانشجویان و استادان دانشگاه تهران با امضای طوماری خواستار قطع رابطه کامل با دولت انگلیس شدند.

در تجمعی که  در دانشگاه تهران دانشجویان به مناسبت روز دانشجو برگزار کردند برای سومین‌بار در طول یک هفته گذشته پرچم انگلیس به آتش کشیده شد. نخستین‌بار یک هفته قبل پس از آنکه دانشجویان کشورمان در اعتراض به سیاست‌های خبیثانه انگلیس علیه ایران مقابل سفارت این کشور تجمع کرده بودند پرچم انگلیس را آتش زدند؛ جمعه گذشته نیز نمازگزاران تهرانی در میدان انقلاب پرچم انگلیس را به آتش کشیدند.

16 آذر امسال البته دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را نیز در مقابل سردر دانشگاه تهران به آتش کشیدند.

دانشجویان در تجمعی، روز دانشجو و اعتراض دانشجویی را به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی گره زدند و با راهپیمایی از مقبره شهدای گمنام دانشگاه تهران تا سردر دانشگاه شعارهایی علیه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی سر دادند. تشکل‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: ما با تاکید بر هویت ضد‌آمریکایی و ضد‌استکباری جنبش دانشجویی ایران، سالروز 16 آذر را گرامی داشته و از اقدام انقلابی مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح کاهش روابط با دولت استعمارگر پیر انگلیس حمایت می‌کنیم. در این بیانیه آمده است: استکبارستیزی نقطه اوج و هویت تغییرناپذیر جنبش دانشجویی است و آرمان‌های بلند استقلال و عدالت‌طلبی درسی است که دانشگاهیان از محرم و عاشورا گرفته‌اند.

ابلاغ قانون کاهش رابطه

16 آذر قانون کاهش روابط با انگلیس که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد. این قانون می‌گوید: وزارت امور خارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف2 هفته، روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل برساند.

براساس این قانون وزارت امور خارجه همچنین موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتاری مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی برای اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. این قانون در جلسه علنی روز یکشنبه 6 آذرماه به تصویب رسید و در سالروز ترور مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان دانشجویان مقابل سفارت انگلیس تجمع کردند.

پاسخی به درخواست غرامت

شورای متحصنین سفارت انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از درخواست انگلیس برای دریافت غرامت یک میلیون پوندی از ایران پرداخت و نوشت اگر سعی دارید با اعلام این مبلغ هنگفت، اختلافی در بین مردم عزیز ایران اسلامی بیندازید و راهبردهای خود را پیش ببرید، باید بدانید ملت ایران با این اقدامات از حرکات انقلابی خود دست نمی‌کشد.

عقب‌نشینی انگلیس

کمتر از دو هفته پس از رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کاهش روابط دیپلماتیک تهران با لندن تا سطح اخراج سفیر انگلیس، دولت این کشور از باز بودن باب مذاکره با ایران خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر گفت: به‌رغم بحران دیپلماتیک اخیر دولت انگلیس امکان مذاکره با ایران را رد نکرده است. در واقع وزارت امور خارجه انگلیس روابط دیپلماتیک خود با ایران را به‌طور کامل قطع نکرده است.

انگلیس چندی پیش هرگونه روابط مالی با بانک‌های ایران شامل بانک مرکزی را ممنوع اعلام کرد و این در حالی است که حتی آمریکا که زمزمه‌های تحریم بانک مرکزی را برای نخستین بار مطرح کرده بود تا‌کنون در این زمینه اقدامی عملی انجام نداده است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفته است لازم نیست پیش از شروع مجدد گفت‌وگوها با ایران، هیچ شرطی برای از سرگیری روابط تعیین شود.

کد خبر 153224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز