جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

بررسی روند خبررسانی غربی‌ها و تهدیداتی که آنان علیه جمهوری اسلامی ایران قبل از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران داشتند، این نکته را آشکار می‌کند که آنها با فضا‌سازی‌ و تهدیدات پوشالی، قصد گرفتن امتیاز از ایران را داشتند که با ایستادگی در مقابل تهدیدات از سوی ایران نتوانستند طرفی بربندند.

در این خصوص با جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که درپی می‌آید.

  • ارزیابی شما از تهدیدات غربی‌ها و واکنش مقامات ایرانی چیست؟

سناریوی غربی‌ها از مدت‌ها پیش طراحی شده و قطعات آن در حال حاضر به اجرا درآمده است. رویکرد سیاسی گزارش آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، قطعه‌ای از این ماجراست. از طرف دیگر آگاهی غربی‌ها از مضمون گزارش قبل از انتشار آن، ارتباطات پشت‌صحنه را برملا می‌کند؛ به‌عنوان مثال رئیس‌جمهور آمریکا مدتی پیش از انتشار رسمی گزارش می‌گوید: گزارش آمانو ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آشکار می‌کند. در هفته گذشته نیز اوباما و سارکوزی در این رابطه اظهارنظر کرده و اسرائیلی‌ها هم از آن استقبال می‌کنند و در واقع قبل از انتشار گزارش، حجم زیادی از عملیات روانی علیه ایران منتشر می‌شود و رژیم صهیونیستی که خودش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عضویت ندارد در این خصوص اظهارنظر می‌کند.

  • ایستادگی ایران در برابر تهدیدات غربی‌ها چه نتایجی دربرداشت؟

باید گفت که تهدیدات از قبل القا شده بود و آنها منتظر فرصتی بودند تا آن را توسط مقامات سیاسی خود به‌صورت رسمی منتشر کنند و در این جهت رژیم صهیونیستی پیشقدم شد و به تعبیر مقام معظم رهبری این بعد ماجرا را به سگ نگهبان خود سپردند. ولی صهیونیست‌ها درون خود به‌شدت نگران هستند و ایستادگی ایران بر شدت نگرانی آنها افزوده است. اینکه به گفته رهبری، دشمن را از درون خود متلاشی می‌کنیم، در این رژیم رخ داده است؛ یعنی نگرانی عمیق و گسترده‌ای بین سردمداران رژیم صهیونیستی پیش‌آمده که اگر دولتمردان آنها تهدیدات خود را عملی کنند عواقبش را مردم رژیم صهیونیستی باید متحمل شوند. از این‌رو اظهارات جدید غربی‌ها و صهیونیست‌ها نشان از این دارد که آنها از اظهارات تهدیدآمیز خود پشیمان شده و عقب‌نشینی کرده‌اند.

  • آیا آنها از این تهدیدات توانسته‌اند نتایجی کسب کنند؟

تهدیدات آنها برای آزمودن جمهوری اسلامی ایران بوده و به‌لحاظ عملیاتی، غرب از این رهگذر نتوانست موفقیتی کسب کند و اساسا آنها از حمله نظامی سخن می‌گویند تا نیات خود را در قالب مذاکره به ایران تحمیل کنند و هدف آنان از مذاکره‌، عقده‌گشایی است و این موضوع را باید مدنظر داشت که جمهوری اسلامی ایران هرگز از خواسته‌های بحق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

کد خبر 150876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز