گروه سیاسی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز قرار است در آخرین نشست فصلی خود در سال2011 موضوع هسته‌ای ایران و گزارش پرسر‌وصدای مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را در دستور کار قرار دهد.

مجمع جهانی

قبل از آنکه این اتفاق بیفتد آمریکا و عربستان پیش‌نویس قطعنامه ضد‌ایرانی خود را دیروز در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع کردند تا فضا را برای اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران آماده کرده باشند. پیش‌نویس این قطعنامه مورد اعتراض مقامات کشورمان قرار گرفته است.قطعنامه‌ای که آمریکا و عربستان منتشر کرده‌اند، معطوف به سناریویی است که آمریکا در 19‌مهرماه سال‌جاری آن را رسانه‌ای کرد و مدعی شد ایران با همدستی مافیای مواد‌مخدر مکزیک قصد ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن و بمب‌گذاری در سفارت عربستان را داشته است.

دیروز نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در مورد تبعات ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی این سازمان هشدار داد و آن را بدعتی خطرناک، غیرقابل‌قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان دانست. محمد خزاعی طی نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان و تمامی نمایندگی‌های مقیم نیویورک، ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درخصوص طراحی و اقدام به ترور سفیر عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل را در نوع خود بی‌سابقه دانست و نوشت آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ا‌ی که صرفا بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست‌های کوتاه‌بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد.

نادیده گرفتن هنجارها

خزاعی که 19 مهرماه سال‌جاری هم نامه‌ای به مقامات سازمان ملل نوشته و تأکید کرده بود که ایران با هرگونه اقدامات تروریستی به هر شکل اعم از دولتی و غیردولتی آن مخالف است در نامه خود نوشته است: رویه مجمع عمومی سازمان ملل در طول حیات خود اینگونه نبوده که اجازه دهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر مبنای ادعاهای بی‌اساس ارائه شود یا مورد توجه قرار گیرد.وی هشدار داد درصورت پیگیری چنین موضوعی، بدون شک، نقش، توانمندی و اعتبار مجمع عمومی به‌عنوان عالی‌ترین ارگان سیاسی سازمان ملل متحد تضعیف خواهد شد و در آینده این ارگان اصلی سازمان ملل متحد به جای اینکه مکانی برای ارتقای انسجام و همبستگی دولت‌های عضو باشد، به محلی برای طرح ادعاهای بی‌اساس تبدیل شده و پیش‌نویس قطعنامه‌های بی‌شمار دیگری در رابطه با مسائل خصمانه دیگری مطرح خواهد شد؛ بنابراین باید از بروز چنین اتفاقاتی جدا خودداری کرد.سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ارائه‌کنندگان پیش‌نویس قطعنامه مذکور، تمامی هنجارها و رویه‌های سازمان ملل متحد را نادیده گرفته‌اند.

خودمان هم امضا می‌کنیم

دیروز علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: ما از مدعیان مبارزه با تروریسم هستیم، در این ارتباط پیشتاز هستیم و چند ماه پیش نیز یک نشست بین‌المللی در تهران در این زمینه برگزار کردیم بنابراین در مورد بخش عمده‌ای از پیش‌نویس قطعنامه ما هم اتفاق نظر داریم و می‌توانیم از امضاکنندگان آن قطعنامه باشیم اما در یکی دو بند اشاراتی به موضوع سناریوی اخیر آمریکا شده که اگر آن حذف یا تعدیل شود می‌تواند پیش‌نویس مورد توافق جمع کثیری از کشورهای عضو سازمان ملل باشد.وی گفت: انتظار نمی‌رفت که عربستان سعودی و آمریکا دست به چنین پیشنهادی بزنند و در کنار هم قرار گرفتن عربستان و آمریکا در اذهان امت اسلامی، امری شایسته نیست ، آن هم وقتی که بخواهند علیه کشور اسلامی دیگری اقدام کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاستمداران سعودی باتجربه هستند و با توجه به تلاش‌های ما برای نزدیکی دو کشور امیدواریم که سعودی‌ها به این اقدام سیاسی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند تا وضعیت از اینکه هست بغرنج‌تر نشود و دوست نداریم که روابط عربستان و ایران از اینکه هست بغرنج‌تر شود.

پاسخ ایران به گزارش سیاسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در حالی‌که امروز نشست فصلی شورای حکام که آخرین نشست این شورا در سال‌2011 نیز هست با موضوع بررسی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار می‌شود، صالحی اعلام کرده است ایران در نامه‌ای به گزارش اخیر یوکیا آمانو پاسخ می‌دهد. یوکیا آمانو سه‌شنبه 17 آبان گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برای بررسی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار داد. او در این گزارش ضمیمه‌ای 12 صفحه‌ای را ارائه کرده و ادعاهایی درباره ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران طرح کرده بود. صالحی با اشاره به گزارش آمانو گفت: رئیس آژانس ادعا می‌کرد که ما یکسری اسناد در مورد ایران داریم و آن را منتشر می‌کنیم و آنها را منتشر کرد ولی چه کسی باور کرد؟ با انتشار این اسناد ادعایی چه اتفاقی افتاد؟ ما قبلا پاسخ 117‌‌صفحه‌ای در مورد این اسناد مطرح شده ارائه داده بودیم و قرار است یک نامه تحلیلی و پاسخ منطقی و استدلالی در این ارتباط تهیه و برای همتایان دکتر فریدون عباسی- رئیس سازمان انرژی اتمی- در سراسر جهان و همچنین برای نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط ارسال شود. او گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی یک پاسخ توأم با هوشیاری و سیاست صبورانه است.

کد خبر 151338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز