گروه سیاسی: مقامات کشورمان ادعای آمریکایی‌ها را مبنی بر دستگیری 2 ایرانی که قصد ترور سفیر عربستان را داشته‌اند، سناریویی ساختگی دانستند که از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» کپی برداری شده است.

white house

 مقامات آمریکا سه‌شنبه شب ادعا کردند که 2 ایرانی که یکی از آنها پاسپورت آمریکایی دارد، طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را ریخته بودند. اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده اعلام کرده است که در این رابطه یک شهروند ایرانی‌الاصل آمریکایی با نام منصور ارباب سیار-۵۶ ساله- دستگیر شده است. آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که نفر دیگر این سناریو فردی به نام غلام شکوری است که در ایران زندگی می‌کند.

پرده بعدی و البته اصلی این سناریو را سه‌شنبه شب کاخ‌سفید با تکیه بر امپراتوری رسانه‌ای خود وقتی به‌خوبی اجرا کرد که ابتدا حجمی از اطلاعات ساختگی را به مخاطبان خود تزریق کرد و اطلاعات و اخبار بعدی را به‌صورت قطره‌چکانی و با تاکید بر اهمیت آنها در فاصله‌های زمانی معین منتشر کرد. در این میان نشست‌های خبری مقامات آمریکایی اجازه نمی‌داد که رسانه‌هایشان بی‌خوراک بمانند؛ طوری که روز گذشته به‌راحتی نگاه بخشی از رسانه‌های دنیا را از جنبش وال‌استریت به سمت این قضیه گرداندند.

این موضوع را البته رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در صحن علنی مورد تاکید قرار داد و گفت: آنها سروصدای زیادی کردند که افرادی را دستگیر کرده‌ایم که می‌خواسته‌اند در سفارت سعودی بمب‌گذاری کنند؛ حرف‌های سبکی که معلوم بود می‌خواهند با پوشش خبری وسیع بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارند. علی لاریجانی علاوه بر این سخنان، گفت که آمریکایی‌ها شیطنت احمقانه‌ای به راه انداخته‌اند و قصد دارند با این ترفند ذهن‌ها را از مشکلات‌شان در منطقه منحرف کنند.موضع رسمی‌تر را محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گرفت که با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به ادعاهای بی‌اساس و ساختگی آمریکا اعلام کرد.

خزاعی در نامه خود به دبیر کل سازمان ملل نوشته است: هر کشوری می‌تواند از طریق اینگونه داستان‌های ساختگی کشور دیگری را متهم کند اما این می‌تواند آغاز ایجاد روشی خطرناک در روابط بین کشورها باشد. دیروز البته کاردار سوئیس که سفارت کشورش حافظ منافع دولت آمریکا در ایران است نیز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این ادعا به نامبرده ابلاغ شد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن هرگونه عملیات تروریستی افزود: اینگونه رفتارهای نخ‌نماشده که مبتنی بر سیاست‌های خصمانه و دیرینه ‌محور آمریکایی- صهیونیستی است، نمایش مضحکی به شمار می‌رود که در راستای سناریوسازی‌های خاص و با اهداف تفرقه‌افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه تعقیب می‌شود. 

 دیروز البته وزیر امور خارجه کشورمان نیز که چند ماه پیش در زمان معارفه خود به‌عنوان وزیر امور خارجه از گسترش روابط با عربستان سخن گفته بود، نسبت به این اتهامات از زاویه‌ای دیگر واکنش نشان داد و با بیان اینکه روابط ما با کشور عربستان دو جانبه و خوب است، گفت: اگر اختلاف نظری هم وجود دارد درخصوص مسائل بین‌المللی است، پس چه ضرورتی دارد که ایران این کار را انجام دهد؟ علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: هر کسی که نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد متوجه این سناریو خواهد شد؛ چرا که می‌خواهند از یک طرف ایران را متهم کنند و از طرف دیگر عربستان و اسرائیل را در ردیف هم قرار دهند.محمدعلی حسینی، وزیر فرهنگ نیز تصریح کرد: آمریکا همیشه به‌دنبال تفرقه‌افکنی بوده، اکنون 100 هزار نفر از حجاج ما در عربستان به سر می‌برند، ازاین‌رو با مستندسازی مواردی را مطرح می‌کنند تا روابط ما را دچار مشکل کنند.

کد خبر 148329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز