روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس در تذکر شفاهی خواستار پیگیری طرح قطع رابطه با انگلیس از سوی هیأت رئیسه شد.

حجت‌الاسلام حسن سبحانی‌نیا،

یک فوریت طرح قطع رابطه با انگلیس با امضای 35 نماینده در بهمن ماه سال گذشته به هیأت رئیسه مجلس ارسال شد. در این خصوص با حجت‌الاسلام حسن سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • چرا طرح قطع رابطه با انگلیس در دستور کار هیأت رئیسه مجلس قرار نمی‌گیرد؟

در حال حاضر برخی ملاحظات مانع از این شده است که این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود. ما بحثی داشتیم مبنی بر اینکه باید قطع رابطه کنیم یا تقلیل رابطه داشته باشیم. در این زمینه بین اعضای کمیسیون اختلاف نظر وجود داشت ولی در نهایت آنچه مصوب شد قطع رابطه بود. از طرف دیگر برخی دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت امورخارجه و شورای‌عالی امنیت ملی نظرشان بر قطع رابطه نبود و معتقد بودند که ما با تقلیل رابطه می‌توانیم هدف خودمان را دنبال کنیم.

  • در حال حاضر نیز دستگاه‌های اجرایی چنین نظری دارند؟

بله. خود ما نیز به‌طور کلی ضرورتی برای قطع رابطه در این مرحله نمی‌بینیم بلکه می‌توان در حوزه فرهنگی، اقتصادی، تجاری و علمی تقلیل رابطه را پیگیری کرد. ضمن اینکه در حال حاضر نیز ما باید نظرات دولت و دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت امورخارجه را نیز لحاظ کنیم. این مسائل باعث تأخیر در مطرح شدن طرح در صحن علنی بوده است والا با توجه به عملکرد دولت انگلیس، چه در عرصه بین‌الملل و چه در داخل کشور، اصل بر این است که ما با این کشور برخورد داشته باشیم.

  • شما با طرح قطع رابطه موافق بودید؟

نه. من جزو کسانی بودم که با تقلیل رابطه با انگلیس موافق بودم، معتقد بودم شرایط حساس سال 88 و برخی دخالت‌های دولت انگلیس در امور داخلی کشور نباید منجر به تصمیم‌گیری عجولانه شود، چرا که برای تدوین یک طرح باید همه شرایط را لحاظ کرد و در مورد این طرح نیز باید شرایط بین‌المللی با یک نگاه رو به آینده لحاظ می‌شد. مجلس وقتی طرحی را تصویب می‌کند باید نظرات کارشناسی را پشت سر خود داشته باشد، یعنی نباید احساسی کار کند.

  • چه راهکاری برای مشخص شدن سرنوشت این طرح وجود دارد؟

فکر می‌کنم باید در این طرح تجدید نظر شود. برای حل این مشکل باید مجدداً تصمیم‌گیری شود. خود مجلس هم این ملاحظات را دارد و سعی دارد تصمیمی متناسب با مصالح نظام بگیرد و منافع ملی کشور را در ابعاد داخلی و بین‌المللی درنظر بگیرد.

 

کد خبر 144419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز