مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پایان یک تجربه در اغلب موارد، برای انسان دلنشین و خوشایند است؛ به همین دلیل آخرین تکه یک شکلات همیشه خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد.

chocolate

به گزارش ایسنا، به گفته اد اوبرایان سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان، پایان یافتن یک تجربه یا کار بر ما تأثیر می‌گذارد و گاهی این تأثیر مثبت است.

در زمانی که یک تجربه رو به پایان است، افراد با انگیزه‌تر می‌شوند و تلاش می‌کنند که این تجربه خوشایند و دلپذیر پایان یابد.

در این پژوهش قطعات کوچکی از شکلات با طعم‌های مختلف به 52 دانشجوی دختر و پسر داده و از آنها خواسته شد که خوشمزه‌ترین طعم را در بین نمونه‌های موجود انتخاب کنند.

به گروهی از داوطلبان گفته شد که این آخرین تکه شکلاتی است که به آنها داده می‌شود و به گروه دیگر این هشدار داده نشد.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد، افرادی که این هشدار را دریافت کرده‌اند، آخرین شکلات را به عنوان خوشمزه‌ترین نمونه انتخاب کرده‌اند.

اوبرایان معتقد است: این یک مسأله انگیزشی و محرک است؛ شما با خود فکر می‌کنید باید حداکثر استفاده را از آخرین تجربه ببرید؛ وقتی به مردم می گوید که یک جنس یا کالا در حال تمام شدن است، تمایل برای آن کالا بیشتر می‌شود.

برای داوطلبان آخرین تکه شکلات از بقیه نمونه‌ها خوشمزه‌تر به نظر می‌رسید، چراکه شکلات دیگری در اختیار نداشتند و باید حداقل استفاده را از این تجربه خوشایند ببرند. بسیاری از تجربه‌ها دارای پایان شاد و خوشایندی هستند؛ از یک فیلم سینمایی گرفته تا یک دسر خوشمزه پس از غذا.

اما گاهی تجربه‌ها پایان چندان خوشایندی ندارند، بطور مثال افرادی که برای تصدی یک شغل در صدر فهرست مصاحبه‌شوندگان قرار دارند، از شانس کمتری برای قبولی برخوردارند.

نتایج این پژوهش در مجله علوم روانپزشکی (Psychological Science) منتشر شده است.

کد خبر 160232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز