همشهری آنلاین: راه‌اندازی فردو و تولید میله‌های سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران از جمله اخبار احتمالی خوش هسته‌ای است که رئیس جمهور عنوان کرد به زودی اعلام خواهد شد.

فارس به نقل از ایران هسته‌ای نوشت: محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران روز 22 بهمن 1390 (11 فوریه 2012) در سخنانی در جمع میلیون‌ها نفر از راهپیمایان تهرانی گفت: طی روزهای آینده، دنیا شاهد رونمایی از چند دستاورد بزرگ هسته‌ای ایران خواهد بود.

این خبر درست زمانی اعلام شده که غربی‌ها می‌گویند امیدوار هستند با آشکار شدن تأثیر تحریم‌ها بر ایران، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کند یا متوقف شود.

برخی کارشناسان حدس می‌زنند نخستین خبری که در روزهای آینده اعلام خواهد شد مربوط به تولید نهایی میله‌های سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران است که علی‌اکبر صالحی در روز 11 بهمن از جای گذاری آنها در قلب رآکتور تهران ظرف یک ماه آینده خبر داده بود.

تولید سوخت رآکتور تهران به این معناست که مکانیسم مبادله به عنوان یک روش برای تامین سوخت رآکتور تهران از روی میز برداشته می‌شود و ایران در چانه زنی دیپلماتیک با گروه 1+5 در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهد گرفت.

این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که توجه کنیم غرب با این تصور که سوخت فعلی رآکتور تهران به زودی پایان می‌یابد و ایران برای تأمین نیازهای بیمارستانی خود در مضیقه قرار خواهد گرفت، تصور می‌کرد که به زودی موقعیت خوبی برای اعمال فشار بر تهران قرار فراهم خواهد شد.

خبر دوم احتمالا مربوط به راه‌اندازی تأسیسات فردو است که هم اکنون دو آبشار 174 تایی ماشین‌های سانتریفیوژ در آن نصب شده و غنی سازی 20 درصد به طور کامل از نطنز در حال انتقال به فردو است.

اعلام راه‌اندازی فردو از این جهت دارای اهمیت راهبردی است که به گفته مقام های صهیونیست برنامه هسته‌ای ایران را وارد «منطقه مصونیت» می‌کند.

حدس زده می‌شود زمان بندی‌ها به گونه‌ای انجام شده که اعلام این دو خبر قبل از انتخابات مجلس در 12 اسفند و همچنین پیش از مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 انجام شود.
کد خبر 160140
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز