همشهری آنلاین: گالری "ایست"، پروژه "خانه تکانی" را به عنوان آخرین نمایش آثار تجسمی سال 90 اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا خانه تکانی یکی‌ از سنت‌های دیرین ایرانیان‌ در آستانه سال نو است، به طوری که خانواده‌ها در روزهای پایانی سال به رفت‌ و‌ روب گوشه و کنار خانه می‌پردازند و از سوی دیگر نگاهی‌ دوباره به چیزهایی دارند که شاید در طول سال‌ها به آن‌ چندان توجهی‌ نکرده‌اند.

نتیجه نهایی هر خانه تکانی نیز به پاکیزگی کلی‌ و آرایش و پیرایش جدید هر منزل می‌انجامد که این بخش شامل تغییر در چیدمان منزل و کم و زیاد کردن اسباب خانه همراه با خارج کردن اسباب قدیمی‌ و گاه جایگزین کردن اسباب جدید است.

اما گالری ایست در پروژه "خانه تکانی" بر روی بخش آخر یعنی‌ پیرایش و آرایش تمرکز می‌کند.

این در حالی است که ایرانیان معمولا در خانه تکانی به هر گوشه اعم از عمق کمد‌ها و بالکن‌های انباشته از وسائل تا ژرفای کابینت آشپزخانه و پشت ماشین‌های لباس‌شویی سر می‌زنند، اما دیوار‌ها با حضور دائمی و نمایان خود در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها غبا‌رروبی می‌شوند، در حالی که این دیوار‌ها معمولا حامل آثار بصری هستند که مستقیم یا غیر مستقیم تاثیری به سزا بر زندگی‌ ما دارند.

در هر خانه ایرانی دست کم یک نمونه بصری شگفت به شکل فرش، قالی، گبه و از این دست وجود دارد. در حالی که چنین آثاری را بر کف خانه‌های خود داریم جای آن دارد که به دیوار‌های خانه هم گوشه چشمی بیندازیم.

پروژه "خانه تکانی"  گالری ایست از این جهت فرصتی برای این گوشه چشم انداختن و توجه دوباره است. پس این پروژه منحصر به اهالی تجسمی نیست و همه می‌توانند در آن شرکت کنند، هر چند که کارگردانان اصلی‌ آن اهالی تجسمی خواهند بود.

علاقمندان برای شرکت در این پروژه تا 10 اسفند‌ فرصت دارند تا تمام آثار تجسمی خانه، محل کار یا آتلیه خود را بررسی و خانه‌تکانی کنند.

این آثار حتما نباید با معیارهای شناخته شده، هنری یا معاصر باشد زیرا هدف از این بررسی، خانه‌ تکانی است. یعنی یا این آثار را نمی‌خواهیم و یا می‌خواهیم آنها را تعویض کنیم. شرکت‌کنندگان باید از این آثار تصویری تهیه و ارسال کنند.

پروژه نهایی "خانه ‌تکانی" از 19 تا 21 اسفند‌ماه در گالری ایست برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 159817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز