یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین نقاشیخط‌های علی شیرازی هنرمند صاحب سبک ایران در منطقه خاورمیانه عصر جمعه 21 بهمن 90 در گالری شیرین رونمایی می‌شود.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، "شکوه نستعلیق" عنوان این نمایشگاه است که در آن 25 اثر جدید علی شیرازی به تماشا درمی‌آید؛ نستعلیق تخصص ویژه شیرازی است که در همه 30 سال گذشته زمینه ساز آوازه هنر او را فراهم آورده چنانکه در جشنواره جهانی خط نستعلیق که سال 1387 در شارجه امارات برپا شد، حائز رتبه نخست شده است.

او بعد از سالها انس و همنشینی با این خط خاص ایرانی، در این نمایشگاه جلوه های بصری شاخص و تماشایی نستعلیق را ارائه می‌کند و مخاطب را برای نخستین بار با زوایای پنهان و نادیده این خط آشنا می‌کند؛ او همه این آثار که در دو سال اخیر خلق شده‌اند را با تکنیک اکرلیک روی بوم و در ابعادی بسیار بزرگ و خیره کننده پدید آورده است.

آثار "شکوه نستعلیق"‌ از منظر تم موضوعی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته نخست آثاری هستند که براساس اشعاری از حافظ، خیام و مولوی خلق شده‌اند و دسته دوم آثاری هستند که فرم و چهره کلمات و حروف را دستمایه قرار داده اند و زیبایی‌شناسی‌های بصری آنها مقصود هنرمند بوده است.

آثار علی شیرازی از سال 1363 در مجامع بین‌المللی معرفی شده و در طی این سالها نمایشگاههای او در اروپا، آمریکا (از جمله دانشگاه کلمبیا) با استقبال جالب توجه مواجه بوده، اما در این میان هنر او در خاورمیانه، امارات، کویت، قطر ... با قدر و منزلت منحصر به فردی روبروست.

بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های مهم شخصی نامداران منطقه نظیر موزه قطر،موزه شارجه، موزه امام علی(ع)، مجموعه‌های سران کشورهای اسلامی، گنجینه‌های حسن بن علی آل ثانی قطر، محمد المر از امارات متحده عربی، العویس دوبی، جمعه الماجد دوبی، محمد چبی ترکیه ،دکتر محفوظی... آثار او را در گنجینه خود نگاهداری می‌کنند.

همین پشتوانه معنوی بزرگ موجب شد تا از سوی مجموعه داران معتبر، یک اثر از علی شیرازی در کریستی یازدهم ‌ارائه شود و به رغم بازار بسیار نامساعد اقتصادی با فروش قابل ملاحظه 22 هزار و پانصد دلار روبرو شود.

نمایشگاه "شکوه نستعلیق" ‌پس از افتتاح در عصر جمعه 21 بهمن در گالری شیرین تا سوم اسفند دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند از این آثار همه روزه از ساعت 11 تا 20 دیدن کنند.

گالری شیرین در ولنجک، کوچه هجدهم، پلاک 9 واقع است.

کد خبر 159435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز