سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

خیلی عجیب است، آدم گاهی از بعضی رفتارهایی که در برخی مطب‌ها و بیمارستان‌ها با بیماران صورت می‌گیرد درمی‌ماند.

دفترچه

گویا بیماران نزد این دسته از مراکز درمانی به بیماران درجه یک و درجه 2 و حتی شاید درجه 3 هم تقسیم می‌شوند. می‌پرسید چرا؟ کافی است بیماری دفترچه بیمه خود را روی میز منشی یا صندوقدار بگذارد، آنگاه است که داغ دفترچه‌ای بودن بر پیشانی وی می‌خورد. ظاهرا تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد، مشکل وقتی بروز می‌کند که این بیمار بخواهد خدمات درمانی دریافت کند. در اینجاست که ارائه خدمات به بیمار دفترچه‌ای ما !به خوبی پیش نمی‌رود و برخی پرسنل در این خصوص مابین این دسته از بیماران و بیمارانی که پول نقد می‌پردازند، تفاوت قائل می‌شوند.

حتی نحوه رفتار و برخورد آنها با بیماران و همراهان‌شان نیز از این اصل پیروی می‌کند. در همین زمینه در برخی مطب‌های دندانپزشکی دیده شده که دندانپزشک در نحوه استفاده از مواد دندانپزشکی برای بیمارانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و بیمارانی که پول می‌پردازند، تمایز قائل می‌شود. فرضا برخی دندانپزشکان برای پر کردن دندان این دو دسته از بیماران از مواد یکسانی استفاده نمی‌کنند، حتی در مواردی بی‌حس کننده‌هایی که برای جلوگیری از بروز درد حین درمان به بیمار تزریق می‌شود، مشمول همین قاعده است.چنان که بوده‌اند بیمارانی که با وجود تزریق بی‌حس‌کننده به دندان‌شان، همچنان از درد زیاد گله داشته‌اند و وقتی علت را جویا شده‌اند، شخصا نتوانسته‌اند علتی جز اتهام دفترچه‌ای بودن برای آن بیابند.

این در حالی است که همه می‌دانیم آن پزشک یا بیمارستان قسمت عمده دستمزد خود را بابت ارائه هر گونه خدماتی به بیمار، تماما دریافت می‌کند- حالا چه به‌طور مستقیم از بیمار و چه به‌واسطه بیمه‌گذار- و در این بین کمتر تفاوتی بین بیمار بیمه شده با بیماری که نقدا پرداخت می‌کند، وجود دارد. بنابراین دیگر چه منتی بر سر بیماران بیمه شده می‌ماند و چرا تبعیض در ارائه خدمات پزشکی در برخی موارد به شکل آزاردهنده‌ای وجود دارد؟

خط‌هایی که باید پررنگ شوند

گسترش فرهنگ رانندگی خوب بستگی به عوامل زیادی دارد که گاه به گاه در همین ستون به مناسبت‌هایی به برخی از آنها اشاره داشته‌ایم، زیرا معتقدیم که رفتارهای رانندگی در هر جامعه‌ای برخاسته از فرهنگ عمومی آن جامعه است و صد البته فرهنگ رانندگی هم بخشی از این کلان فرهنگ عمومی. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر چگونگی فرهنگ رانندگی توجه به بخش‌های سخت‌افزاری آن است. در این میان خیابان‌ها و بزرگراه‌ها بخشی از قسمت‌های سخت افزاری فرهنگ رانندگی هستند.از این رو رسیدگی و توجه به نظافت آنها نقشی مهم در توسعه رفتارهای درست رانندگی دارد.

اخیرا خط‌کشی برخی از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ی شهر کمرنگ شده و همین مسئله سبب شده تا رانندگان در تشخیص خطوط دچار مشکل شوند. این خط‌کشی‌ها نقش مهمی در جلو گیری از تصادفات دارند. از آنجا که راندن در میان خط‌کشی‌ها جزو الفبای رانندگی است، بهتر است که این خطوط از نو پررنگ شده تا رانندگان بتوانند براحتی در مسیر خاص خود برانند تا مبادا حقی از دیگر رانندگان و عابران پیاده ضایع شود.

بیماری برای خود نخریم

این روزها با نزدیک شدن به پایان سال، بازار دستفروش‌ها هم رونق می‌گیرد؛ دستفروش‌هایی که علاوه بر ایجاد سد و مانعی بر سر راه عبور و مرور شهروندان، با عرضه کالاهایی نه چندان باکیفیت ، سبب معضلاتی در جامعه می‌شوند. این دستفروش‌ها با عرضه کالاهای گوناگونی ازجمله انواع خوراکی‌ها و خشکبار تا وسایل آرایشی و بهداشتی به قیمتی پایین‌تر از مغازه‌ها، نظر شهروندان را به خود جلب می‌کنند. در این میان، لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانند به کالاهایی پرخطر و مضر برای انسان تبدیل شوند. به این دلیل که بساط این لوازم در تماس مستقیم با بدن قرار دارد، هرگونه آلودگی از طریق آنها به‌راحتی می‌تواند به انسان منتقل شود. از آنجایی که بساط این دستفروش‌ها در محیطی باز قرار دارد، امکان نشستن هرگونه گرد‌و‌غبار و سایر آلودگی‌ها روی لوازم آرایشی و بهداشتی زیاد است. از این رو به شهروندان توصیه می‌شود از هرگونه خرید از دستفروش‌ها خودداری کنند تا به این طریق سلامتی‌شان در خطر قرار نگیرد.

کد خبر 159796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز