از هم‌اکنون می‌توان شور فرارسیدن سال نو را در همه دید و شهر می‌رود تا درتدارک نوروز برآید.

زباله

در این میان همه چیز از رخوت زمستانی خارج می‌شود و جای آن را شوق بهار و زیبایی‌های دل انگیز می‌گیرد. در این روزها به قول قدیمی‌ها؛ سرما آخرین زورش را می‌زند و زمین نفس می‌کشد. همساز با این تحول در طبیعت و در استقبال از آن، ایرانی‌ها جشن نوروز را بر پا می‌دارند اما این جشن مقدماتی دارد که همه ایرانی‌ها از آن به‌خوبی اطلاع دارند.

تمیز کردن خانه از گرد و غبار و آلودگی از جمله همین مقدمات است؛ زیرا قرار است همپای نوروز همه چیز نو شود. به همین علت هرآنچه بوی کهنگی و سال ماندگی می‌دهد، از خانه‌ها بیرون برده می‌شود، از قبیل: رخت و لباس کهنه، مبل‌های شکسته و رنگ و رو رفته، روزنامه‌ها و کاغذ‌های باطله، وسایل خانگی خراب و به‌درد نخور و انواع چیزهایی که گاهی وقت‌ها حتی خود صاحبخانه از وجود آنها بی‌اطلاع بوده است. اگر در روزهای پایان سال به کوچه‌های شهر سری بزنید، گاهی با منظره‌های ناخوشایندی از زباله‌هایی که در مقابل خانه‌ها تلنبار شده‌اند، روبه‌رو می‌شویم. باید توجه داشت که جشن نوروز تنها منحصر به خانه‌های ما نیست؛ بلکه شهری را هم که در آن زندگی می‌کنیم، دربرمی‌گیرد.

به همین خاطر توصیه می‌شود، بنا به اصل جدا‌سازی‌ زباله‌ها در مبدا، پیش از خارج کردن آشغال‌ها به بیرون از خانه، هریک را در کیسه‌هایی جداگانه قرار دهید، برای مثال کاغذ‌های باطله و کتاب‌های استفاده شده و لباس‌های نیم دار و کهنه را می‌توان در کیسه‌های جداگانه‌ای قرار داد. با این کار، گذشته از آنکه با ماموران جمع‌آوری زباله‌ها همکاری می‌کنیم، زباله‌های آخر سال را از ویلانی و سرگردانی در کوچه‌ها و خیابان‌ها نجات می‌دهیم و در نهایت شهری برخوردار از چشم‌اندازی زیبا خواهیم داشت.

کد خبر 160894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز