چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

اکنون که به یمن اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، اراده‌ای همگانی در اصلاح فرهنگ رانندگی پدید آمده، خوب است که با نگاهی جامع و همه‌نگر، مشکلات حوزه ترافیک و حمل‌ونقل کشور به بررسی و تحلیل کارشناسانه گذاشته شود.

سطح شهر

لازمه نگاه جامع به معضلات ترافیک شهری، توجه همزمان و توامان به عوامل و مسائلی است که در این امر دخیل هستند. بنابراین اگر بخواهیم با چنین نگاهی به تحلیل و علت‌یابی معضلات حوزه ترافیکی بپردازیم، باید توامان رفتارها و شیوه‌های رانندگی، رفتارهای عابران پیاده، امور فنی مرتبط با خودرو و همچنین مسائل سخت‌افزاری این حوزه حمل‌ونقل از قبیل وضعیت خیابان‌ها و... را در نگاه تیزبین خود لحاظ کنیم.

از همه اینها گذشته خصلت زندگی پیچیده امروز ایجاب می‌کند که با تأمل و تانی بیشتری به پدیده‌ها بنگریم و از دراز کردن انگشت اتهام به سوی یک عامل و به قول معروف آن را سیبل کردن پرهیز کنیم. در همین زمینه خوب است که به فرهنگ ترافیکی خود نگاهی دوباره بیندازیم، آنگاه درمی‌یابیم همه از شرکت‌های سازنده خودرو گرفته تا سواره‌ها و پیاده‌ها و... سهمی در ارتقای فرهنگ رانندگی دارند.

برای نمونه، همه می‌دانیم که هیچ راننده‌ای مجاز به سوار کردن مسافر روی خط عابر پیاده یا در محل‌هایی که برای وی تعیین نشده نیست. اگر راننده‌ای مبادرت به این کار کند، خلاف کرده و باید جریمه شود. اما بسیاری از مواقع پیش‌آمده که راننده قصد سوار کردن مسافر در چنین جاهایی را ندارد، اما مسافر یکباره در ماشین را باز کرده و داخل آن پریده است. یا گاهی راننده به‌دلیل اصرار زیاد مسافر به پیاده شدن در مکانی ممنوع، تسلیم خواسته وی شده است. بنابراین انصاف حکم می‌کند که در چنین مواردی، تنها راننده را مقصر قلمداد نکنیم.

شهر را هم تمیز نگه‌داریم

آخر سال یاد آور چیزهای خوب زیادی است که هر کدام به تنهایی لذت بخش است:پاداش و عیدی آخر سال، لذت خرید لباس نو و از همه مهم‌تر بوی خوش عید. در پیشواز سال نو سنت هر ساله ایرانیان این است که خانه و محل زندگی خود را پاکیزه می‌سازند؛ چراکه معتقدند باید همپای تحول در طبیعت حرکت کرد و همه چیز را در خور سال جدید کرد. در میان اموری که ایرانیان برای استقبال از نوروز تدارک می‌بینند، رفت و روب خانه و در اصطلاح خانه تکانی است، البته خود خانه تکانی داستان مفصلی دارد و چنان خانواده‌های ایرانی را به‌خود مشغول می‌سازد که گاه پیش آمده که چندین روز و حتی یکی دو هفته به طول انجامیده است.

در خانه تکانی قرار بر این است که هیچ‌چیزی از دیدرس خارج نشود و همه گوشه و کنار خانه و زندگی از گرد و خاک و آشغال زدوده شود. این کار گاهی‌مواقع چنان حالت وسواس‌گونه‌ای به‌خود می‌گیرد که پس از آن تا مدت‌ها صاحبخانه را دچار درد پا و کمر و... می‌سازد. از همه مهم‌تر اینکه عادت بیشتر ایرانی‌ها این است که درست تا هنگام تحویل سال در فکر تمیزی خانه و زندگی خود هستند، اما همین که سال تحویل شد، یکباره خانه تکانی به پایان می‌رسد! تو گویی اصلا چیزی نبوده است.

البته حرف ما این نیست که به سنت نیکوی خانه‌تکانی نپردازید، بلکه مقصود این است که می‌توان با برنامه‌ریزی و آرامش بیشتر و حساسیت کمتری به این کار مبادرت کرد. علاوه بر همه اینها باید توجه داشت که پاکیزگی و خانه تکانی به این معنا نیست که زباله‌ها و گرد و غبار سال رو به پایان را به خارج از خانه خود منتقل‌سازیم و به این وسیله محیط شهری را آلوده کنیم؛ بلکه باید در کنار دغدغه تمیز نگه‌داشتن خانه، شهر خود را نیز پاکیزه نگه‌داریم.

کد خبر 160627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز