ازجمله اقدامات خوبی که چند سالی است در سطح شهر، به‌ویژه در بوستان‌ها و پارک‌های شهر صورت گرفته، نصب دستگاه‌های ورزشی است.

سطح شهر

این دستگاه‌ها که می‌توانند هنگام مراجعه شهروندان به پارک‌ها، بخشی از اوقات آنان را برای کسب سلامت و نشاط بیشتر به‌خود اختصاص دهند، هم‌اکنون حکم جاده تندرستی را دارند. در این جاده‌ها می‌توان انواع وسایل ورزشی برای ورزیدگی اندام‌های مختلف بدن را دید؛ از وسایلی برای ورزش دست‌ها و پاها گرفته تا وسایل دیگری برای سلامت گردن، کمر و ماهیچه‌های شکم. گسترش این جاده‌های تندرستی در سال‌های اخیر، نقش بسزایی در تشویق شهروندان به ورزش در فضاهای باز داشته است؛ حتی در روزهای برفی و سرد.

براین اساس می‌توان امیدوار بود که تعداد این دستگاه‌ها افزایش یابد و شاهد شهری سالم و شاد باشیم. با این‌حال نحوه استفاده درست شهروندان از این وسایل که ازجمله مبلمان شهری به‌شمار می‌آیند، می‌تواند هم بر بازدهی این دستگاه‌ها و هم سالم‌ماندن آنها مؤثر باشد. گاه دیده شده که برخی شهروندان با استفاده نادرست و نابجا از این دستگاه‌ها عملا فرسودگی آنها را جلو می‌اندازند و سبب خرابی آنها می‌شوند.

از سوی دیگر، شهروندان دیگری هم بدون توجه به این نکته که هر دستگاهی می‌تواند برای بخشی از بدن مفید و کارساز باشد، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و به این طریق نه‌تنها بر سلامت جسم خود نمی‌افزایند بلکه آن را در معرض فرسودگی و ناتوانی بیشتر قرار می‌دهند. به هر روی از آنجا که همه ما مسئول تندرستی خویش هستیم، باید در نگهداری و استفاده درست از این وسایل تندرستی‌زا هم بکوشیم.

کد خبر 159233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز