همشهری آنلاین: دانشمندان روسی که مشغول حفاری بر روی یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های قطب جنوب بودند و حین این ماموریت ارتباط خود را با همکاران‌شان از دست داده بودند، به هدف خود رسیده و توانستند به دریاچه "وستوک" دسترسی پیدا کنند

تیم روسی در قطب

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری روسیه اعلام کرد این تیم از محققان روسی در نهایت سلامت بوده و در مدت زمان قطع ارتباط رادیویی با مرکز پشتیبانی، توانستند به حفاری خود ادامه دهند، به طوری که روز گذشته به عمق سه هزار و 768 متری از زمین و به سطح دریاچه باستانی "وستوک" دست پیدا کرده‌اند.

دانشمندان روس از دهه 1970 در تلاش بودند تا روی یک دریاچه قطبی حفاری کرده و به آن نفوذ کنند، در نهایت دریاچه "وستوک" در سال 1996 کشف شد. در سال 1998 دبیرخانه پیمان آنتراکتیک که مسئولیت محافظت از قطب را به عهده دارد، دانشمندان را وادار کرد تا به دلیل وجود خطرات زیست محیطی، حفاری را متوقف کنند.

با این همه دانشمندان در زمستان گذشته دوباره کار خود را از سر گرفتند اما تنها توانستند 30 متر از یخ‌ها را حفاری کنند زیرا زمستان قطبی فرا رسیده بود.

در نهایت روز دوشنبه هفتم فوریه 2012 خبرگزاری ریونووستی اعلام کرد که این تیم در حفاری موفق شده و توانسته به سطح دریاچه دست پیدا کند. دریاچه وستوک برای 20 میلیون سال در زیر لایه‌های یخی مدفون بوده و از سطوح بالایی از اکسیژن و نیتروژن برخوردار است.

این موفقیت روسها تا کنون تنها توسط خبرگزاری ریونووستی اعلام شده و مقامات رسمی روسیه درباره آن اظهار نظری نکرده‌اند.

پیش از قطع ارتباط، تیم محققان با "جان پریسکو" استاد اکولوژی دانشگاه مونتانا که هدایت پروژه قطبی مشابه با پروژه روس‌ها را به عهده دارد، تماس گرفته بودند. آنها با ارسال ایمیلی به پریسکو گفته بودند که حفاری را در ارتفاع 64 کیلومتری از عمق مورد نظر خود متوقف کرده اند تا فشار موجود در عمقی که آب دریاچه در آن ساکن است را بسنجند.

پریسکو احتمال می‌داد که دانشمندان نوعی دریل آب گرم نیز به پایین فرستاده باشند تا با وارد کردن فشار نهایی به دریاچه برسند، اما بعد از آن تماس با تیم روسی قطع شد.

نگرانی درباره سرنوشت این محققان در پی قطع ارتباط بالا گرفت. "دیوید پیرس" محقق میکروبیولوژیست می‌گوید: زمانی که در درجه حرارت منفی 30 یا 40 درجه در بیرون از سرپناه بایستی، اگر چشم‌هایت را باز نگه داری، مایع درون چشم آغاز به یخ زدن می‌کند، رطوبت درون بینی نیز منجمد می‌شود و رطوبت درون دهان نیز یخ خواهد زد.

با این همه خبرهای غیر رسمی نشان می‌دهند دانشمندان توانسته‌اند در این جهنم سرد به سطح خارجی دریاچه دسترسی پیدا کنند و اکنون باید آب دریاچه را به درون دریل یا حفره ایجاد شده بکشانند تا به سرعت منجمد شده و برای 10 ماه در آنجا باقی بماند، به این شکل آب دریاچه نیز به محیط اطراف آلوده نخواهد شد.

پریسکو می‌گوید در صورتی که خبر موفقیت روس‌ها تایید شود، تلاش آنها می‌تواند عملکرد مطالعات علمی را در قطب متحول ساخته و دیدگاهی کاملا جدید را درباره آنچه در زیر لایه‌های یخی قطبی پنهان شده‌اند، به وجود آورد.

کد خبر 159741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز