همشهری‌آنلاین: دبیر علمی دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان گفت: جمعیت دانش‌آموزی در سالهای اخیر تقریباً دو برابر آخرین سالهای قبل از انقلاب و مطبوعات مخصوص آنها از نظر تعداد عناوین 8 برابر و به لحاظ تیراژ چند ده برابر شده است

mohaghegh

عکس: روح الله یزدانی- خبرگزاری مهر

به گزارش خبرنگار مهر، برگزیدگان دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان عصر امروز دوشنبه 17 بهمن طی مراسمی با حضور سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از داوران این جشنواره و نیز اهالی ادبیات کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری این کانون معرفی شدند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره سیدصادق رضایی در سخنانی با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در جهان امروز و تاثیر آنها بر مخاطبان خود گفت: باید کاری کنیم که مخاطبان ما یعنی کودکان و نوجوانان ارتباطی منطقی و درست با مطبوعات برقرار کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: متاسفانه ارتباطی منطقی و عالمانه میان قریب 12 میلیون نفر جمعیت کودک و نوجوان ما وجود ندارد. ما باید از ظرفیت رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات استفاده کنیم اگر این کار را نکنیم دشمن از این پتانسیل در جهت تخریب اذهان کودکان ما استفاده خواهد کرد.

رضایی افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر مطبوعات و مجلاتی که در کشور منتشر می‌شوند، به مدارس ما راه پیدا نکنند، دانش‌آموزان آن مدرسه احساس خسران بزرگی بکنند.

وی همچنین با اشاره به انتشار نشریه «کوشش» برای خردسالان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از برنامه این کانون برای انتشار یک نشریه دیگر ویژه نوجوانان در آینده نزدیک خبر داد و بر لزوم تداوم جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان هم تاکید کرد.

در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان همچنین جواد محقق دبیر علمی آن در سخنانی با اشاره به رشد قابل توجه جمعیت هدف این جشنواره گفت: جمعیت دانش‌آموزی در سالهای اخیر تقریباً دو برابر آخرین سالهای قبل از انقلاب است، اما مطبوعات مخصوص آنها از نظر تعداد عناوین، 8 برابر و به لحاظ تیراژ چند ده برابر شده است.

وی افزود: این رشد قابل توجه مطبوعات و نویسندگان کودک و نوجوان، در کنار رشد چشمگیر شمارگان و عناوین کتابهای مخصوص ایشان با عنایت به افزایش کمی و رشد کیفی تصویرگری آنها، نشان از جایگاه و پایگاه فرزندان این مرز و بوم، در چشم و دل دست‌اندرکاران عرصه مطبوعات دارد.

این نویسنده حوزه ادبیات کودک تاکید کرد: به جرات می‌توان این رشد قابل توجه را نقطه عطفی در تاریخ ادبیات، هنر و روزنامه‌نگاری مخصوص کودکان و نوجوانان ایران شمرد و به آن افتخار کرد.

محقق ادامه داد: البته کار به انتها نرسیده است، اما اگر چشم داشتن به دروازه‌های پیش رو، حسنی بزرگ است، ندیدن راههای طی شده هم عیب کوچکی نیست؛ بی‌انصافی است اگر تلاش جمعی شاعران، نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و هنرمندان این عرصه را نبینیم یا آن را به چشم حقارت بنگریم.

دبیر جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان گفت: حق آن است که بر قله‌های فتح شده، پرچمی از شادمانی برافزاییم و به سمت ارتفاعات بلندتر، عاشقانه گام برداریم که رهپویان هوشمند، نه مغرور راههای رفته‌اند و نه بیمناک جاده‌های نیامده. آنها تنها به فتح قله‌های تازه می‌اندیشند و گام به گام پیش می‌روند.
وی با ابراز خوشحالی از برگزاری دهمین دوره این جشنواره در آستانه برگزاری جشن‌های سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی، به ارائه گزارشی از بررسی آثار این دوره پرداخت و یادآور شد: دبیرخانه جشنواره از اولین روزهای شهریور، بررسی 36 نشریه از 43 نشریه مخصوص کودکان و نوجوانان را آغاز کرد.

محقق همچنین گفت: نشریات بررسی نشده، بعضی به شاخه‌های دیگری مثل ریاضی اختصاص داشتند و برخی با همه پیگیری‌ها، علاقه‌ای به شرکت در جشنواره نشان ندادند و بی‌اعتنا به حقوق پدیدآورندگان خود از ارسال مجلاتشان به دبیرخانه کوتاهی کردند.

دبیر دهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها افزود: کار تفکیک و دسته‌بندی اولیه مطالب مجلات انجام و 6500 اثر در 11 گروه تقسیم شد. در بررسی دقیق‌تر بعدی توسط کارشناسان 5528 اثر انتخاب و در 11 بخش در اختیار گروه 33 نفره داوران قرار گرفت.

به گفته وی پس از جمع‌آوری امتیازهای داوران سه گانه هر بخش و معدل‌گیری آنها، آثار برتر با حضور داوران هر رشته در 11 جلسه حضوری به بحث و بررسی گذاشته شد و در نتیجه از میان 95 نامزد نهایی، 30 نفر موفق به دریافت 8 لوح زرین و دیپلم افتخار، 17 دیپلم افتخار و 3 لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی، شامل سه ، دو و یک کارت هدیه پنچ میلیون ریالی شدند. با این توضیح که 4 نفر از برگزیدگان به صورت مشترک صاحب رتبه شدند.

محقق همچنین یادآور شد: حذف اولیه تعدادی از آثار به دلایلی مانند تعلق به داوران، تکراری بودن و بزرگسالانه بودن، صورت گرفت.

کد خبر 159662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز