گروه اجتماعی- مینا شهنی: ساماندهی کودکان خیابانی در انتظار بازنگری آیین‌نامه‌ای است که سال84 مصوب شده است.

کودکان کار

حسن موسوی چلک، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این‌باره گفت: بازنگری در آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی با حضور نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در دو، سه هفته گذشته انجام شده‌است. او با اشاره به اینکه بازنگری این آیین‌نامه به‌صورت جدی در حال انجام است، ‌افزود: بررسی این آیین‌نامه تا پایان امسال تمام می‌شود و سپس برای بازنگری و تصویب نهایی به هیأت دولت فرستاده خواهد شد.

به گفته‌ مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال‌1387 آیین‌نامه‌ای در شورای‌عالی اداری کشور تصویب شد که در این‌آیین‌نامه تفکیکی بین کودکان خیابانی و دیگر آسیب‌دیدگان اجتماعی پیش‌بینی نشده بود، اما در بازبینی اخیر تمامی این پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

کودک، خیابان، کار

سال‌هاست که کودکان در خیابان‌ها دستفروشی می‌کنند. کودکان کار به آن‌دسته از افراد زیر 18‌سال گفته می‌شود که به‌دلیل مشکلات معیشتی ناچار به فعالیت اقتصادی هستند. کودکان خیابانی به کودکانی گفته می‌شود که در شهرهای بزرگ برای زندگی مجبور به کار و زندگی در خیابان هستند، این کودکان معمولا ساعات زیادی از شبانه روز را در خیابان‌ها سپری می‌کنند. در تیرماه سال1384 آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی از سوی هیأت دولت تصویب شد. براساس این آیین‌نامه سازمان بهزیستی کشور موظف شده‌ بود با همکاری و مشارکت شهرداری، انجمن‌های خیریه، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمند‌سازی‌ کودکان خیابانی اقدام کند. براساس همین آیین‌نامه این کودکان بنا به شرایط‌شان از خدمات سرپایی، اقامت کوتاه مدت 21‌روزه و مراکز اقامت یکساله و اقامت دراز مدت می‌توانستند استفاده کنند.

شورایی که تشکیل نشد

در ماده آخر این آیین‌نامه وزارت رفاه وقت مکلف شده است شورایی تشکیل دهد که ساماندهی کودکان را رصد کند. اعضای این شورا می‌بایست نمایندگانی از نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، شهرداری، وزارت کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد باشند و این شورا مکلف بود که هر 6‌‌ماه یک‌بار گزارش اقداماتش را به شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی ارائه کند.این شورا از سال1384 تا‌کنون تشکیل نشده و از سوی هیچ‌یک از مسئولان نیز این موضوع پیگیری نشده است.

ساماندهی

در اردیبهشت ماه سال1387 (3‌سال پس از تصویب آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی) قانونی با عنوان ساماندهی متکدیان در شورای‌عالی اداری کشور تصویب شد.گفته شد که این قانون به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاهای اجرایی و ارتقای کارایی و بهبود روش‌های مربوط به مبارزه با تکدیگری‌ و جمع‌‌آوری، شناسایی و تعیین وضعیت افراد بی‌‌سرپرست، گمشده، متواری، در راه مانده و مشابه و همچنین تنظیم وظایف دستگاه‌های عمومی و دولتی در این امور تصویب شده است.

امروز

تلاش برای کمک کردن به کودکان کار و خیابان و ساماندهی آنان به‌صورت رسمی از سال1384 شروع شده‌است. طی سال‌های اخیر هرازگاهی کودکان کار و متکدیان با اجرای یک عملیات ضربتی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما پس از مدت زمان کوتاهی دوباره به جای اولشان باز می‌گردند. به‌نظر می‌رسد خلأ قانونی در این زمینه باعث شده است تا نهادهایی که کودکان را جمع‌آوری می‌کنند نتوانند برای نگهداری، آنها را به مراکز ذی‌صلاح بسپارند و همین مشکل، چرخه معیوب جمع‌آوری آنها را از سطح خیابان‌های شهر شکل داده است. این جمع‌آوری فقط چند روز چهره شهر را از حضور کودکان کار پاک می‌کند و دوباره روز از نو و روزی از نو.

کد خبر 158151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز