گروه اجتماعی ـ مینا شهنی:‌ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، گفت:شورای نگهبان اعلام کرده‌است که مشکل کلی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست برطرف شده‌است و می‌بایست بحث بر سر مسائل جزئی‌تر آغاز شود به همین منظور از هفته آینده این بررسی‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد و به‌نظر می‌رسد این مشکلات نیز برطرف شود.

ایرادی که از سوی شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست، وارد شده بود مربوط به ماده یک این لایحه بود که براساس این ماده سرپرستی این دسته از کودکان و نوجوانان با توجه به این‌قانون تعیین می‌شد اما اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که نبود اذن ولی فقیه برای واگذاری این کودکان به خانواده‌های متقاضی ایراد مهم این لایحه است.

برطرف‌کردن ایراد این لایحه نیازمند استیذان مقام معظم رهبری بود که پس از انجام این کار شورای نگهبان اعلام کرد بررسی بیشتر این لایحه از هفته‌آینده آغاز می‌شود.محمد نفریه، معتقد است که درصورت تصویب این لایحه تعداد کودکان و نوجوانانی که در مراکز شبه‌خانواده سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند به نصف کاهش خواهد یافت.

او توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به 10هزار کودک و نوجوان بد سرپرست در مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی زندگی می‌کنند که تصویب این قانون به بهزیستی اجازه خواهد داد تا سرپرستی نیمی از این کودکان و نوجوانان را به خانواده‌های واجد شرایط واگذار کند.

او افزود: بچه‌هایی به فرزند خواندگی می‌روند که والدین آنها درصورت زنده‌بودن سه‌سال پیاپی از آنها سراغی نگرفته باشند، این بچه‌ها معمولا نام و مشخصات خود را دارند و با همین نام نیز به فرزندخواندگی فرستاده خواهند شد.مواد 1172 و 1173 قانون مدنی به‌عنوان منبع تعیین بد سرپرست بودن کودکان مورد استناد قرار می‌گیرد.

براساس ماده 1173: هرگاه در اثر عدم‌مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.در این ماده قانونی مصادیق انحطاط اخلاقی والدین اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد‌مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا، ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی،سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف عنوان شده‌است.

بحث بر سر چگونگی تدوین و اجرای قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست از هفته آینده در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

کد خبر 174532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز