همشهری آنلاین: موج بارش برف سنگین و سرمای طاقت فرسا که در چند روز گذشته در کشورهای اروپایی موجب مرگ 260 نفر شده، در انگلیس نیز باعث کاهش شدید دما و ایجاد اختلال در شبکه حمل نقل جاده ای، ریلی و هوایی این کشور شده است.

ادامه برف و سرما در اروپا

به گزاش ایرنا، بارش برف که بعد از ظهر روز شنبه آغاز شده و تا صبح روز یکشنبه ادامه یافت، بسیاری از مناطق انگلیس بویژه در مرکز، شرق و جنوب این کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و ارتفاع برف در برخی مناطق به 16 سانتیمتر رسید.

سازمان هواشناسی و وزارت حمل و نقل انگلیس هشدار داده اند که با کاهش دما بسیاری از جاده ها یخ زده است و رفت و آمد در آنها به سختی و با کندی صورت می گیرد. بسیاری از جاده های فرعی و کوهستانی این کشور نیز مسدود شده است.

منابع رسمی از وقوع دهها تصادف و گیر افتادن صدها خودرو در جاده های این کشور خبر می دهند. برخی از خودروها از شب گذشته تاکنون در جاده ها و بزرگراهها متوقف شده اند که به گفته پلیس منطقه 'تیمز ولی' حداقل 100 خودرو از شب گذشته در بزرگراه 'ام 40' در منطقه 'اسکس' گیر افتاده اند که امداد رسانی به آنها ادامه دارد.

بارش برف همچنین باعث لغو و تاخیر صدها پرواز فرودگاه های مرکزی و جنوبی انگلیس شده است. فرودگاه هیثرو، بزرگترین فرودگاه انگلیس حداقل یک سوم پروازهای خود را در روز یکشنبه لغو کرده و از مسافران خواسته شده است قبل از عزیمت به فرودگاهها از انجام پرواز خود اطمینان حاصل کنند.

فرودگاه های لوتون، استنستد، بیرمنگهام، لیدز و برادفورد نیز تعدادی از پروازهای خود را لغو کرده اند و بقیه پروازها نیز با تاخیر قابل توجهی انجام می شود.

برخی از پروازهای شب گذشته و صبح امروز به مقصد لندن نیز به فرودگاه های دیگر هدایت شده اند.

شبکه حمل و نقل ریلی انگلیس نیز از بروز اختلال در حرکت قطارها بویژه در مناطق شرقی و جنوبی این کشور خبر داده است که باعث سرگردانی هزاران مسافر شده است.

بارش برف و یخبندان حتی شبکه متروی لندن را نیز مختل کرده و تعدادی از خطوط قطارهای زیر زمینی و رو زمینی پایتخت روز یکشنبه کار خود را متوقف کردند.

دمای هوا شب گذشته در برخی مناطق انگلیس به منفی 13 درجه رسید و پیش بینی می شود که امشب نیز یخبندان و سرمای شدید سراسر این کشور را فرابگیرد.

مقامات وزارت حمل و نقل انگلیس به رانندگان و مسافران جاده ای توصیه کرده اند از سفرهای غیرمجاز بپرهیزند و در صورت ضروری بودن سفرشان حتما توصیه های ایمنی را جدی بگیرند و امکانات و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند.

سازمان هواشناسی انگلیس برای اکثر مناطق این کشور هشدار زرد صادر کرده و اعلام نموده است که به دلیل بارش برف، سرما و یخبندان به مدت چند روز ادامه خواهد داشت.

چندین مسابقه فوتبال و کورس اسب سواری نیز که برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده بود، لغو شده است.

این نخستین برف سراسری انگلیس در زمستان امسال به شمار می رود که نسبت به سال گذشته با تاخیری دو ماهه همراه بوده است.

بارش برف سنگین و کاهش شدید دمای هوا همچنین خانواده های کم درآمد انگلیس را با مشکل کمبود انرژی برای گرم کردن خانه هایشان مواجه نموده است، هرچند که مقامات این کشور وعده داده اند تسهیلاتی را جهت تامین انرژی ارزان برای سالمندان و بازنشستگان ارائه خواهند کرد.

8 تن بر اثر برف و سرما در ایتالیا جان خود را از دست دادند

بارش شدید و کم سابقه برف در شمال، جنوب ، مرکز و بویژه در رم پایتخت ایتالیا، که تاکنون جان هشت تن را گرفته است، موجب شد تا ارتش این کشور برای نجات مردم به کمک انها بشتابد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مجموعا 418 نظامی ایتالیایی با استفاده از 71 دستگاه خودرو و تجهیزات نظامی جهت مقابله با اوضاع اضطراری جوی در استان های مختلف این کشور حضور یافته اند و در شهر رم و اطراف ان نیز حدود 115 نظامی برای امداد رسانی به مردم تلاش می کنند.

شهر رم پس از گذشت 27 سال روز جمعه گذشته شاهد تکرار بارش برفی سنگین بود که پایتخت این کشور اروپایی را که عادت به چنین وقایع طبیعی نداشت و از امکانات لازم برای مقابله با ان برخوردار نبود عملا به زانو در آورد.

هم اکنون علاوه بر برف، مشکل یخ زدگی در سطح معابر و خیابان ها برای مردم مشکل ایجاد کرده است و از صبح امروز بزرگراه های شمالی ایتالیا دچار مه غلیظ و کاهش دید و موجب افزایش تصادفات در این مسیرها شده است .

با اعلام شرایط اضطراری در ایتالیا ، مدارس و ادارات دولتی برای دوشنبه تعطیل است و مسوولان اعلام کرده اند که برای روزهای دیگر هفته از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

برخی از خیابان های پایتخت روز یکشنبه با وجودی که اسمان افتابی است اما برروی خودروها بسته شده و شهرداری رم نیز دستور استفاده اجباری از زنجیر چرخ را صادر کرده است.

تاکنون هشت نفر بر اثر سرما در ایتالیا جان خود را از دست داده اند؛ این اماری است که در مراکز رسمی به ثبت رسیده است.

در همین حال مشاجرات سختی میان جانی آلمانو شهردار و گابریئلی رییس سازمان مقابله با بلایای طبیعی بوجود آمده است و دو طرف یکدیگر را در کمک رسانی به مردم متهم و مقصر می دانند.

شهردار رم در زمان حاضر با درخواست تشکیل کمیته ویژه ، عقیده دارد که این سازمان، خدمات پیشگیری مناسب را اتخاذ نکرده و اهمیت لازم را برای چنین رویدادی در نظر نگرفته بود. درحالی که گابریئلی بر این عقیده است که شهرداری از قبل مطلع بود اما شهر را به حال خود رها کرد.

بارش برف صبح یکشنبه در میلان و استان شمالی لومباردیا از سر گرفته شده است .

اولین برف زمستانی پاریس و حومه آنرا سفید پوش کرد

درپی ورود یک توده هوای سرد سیبری، پاریس و حومه آن اولین برف زمستانی را پذیرا بوده و هم اکنون نیز بیش از 10 سانتی متر برف در منطقه برزمین نشسته و طبیعت یکدست سفید پوش شده است.

به گزارش ایرنا، کمبود نزولات آسمانی و برف ظرف طی سالیان اخیر بویژه ماههای اخیر در فرانسه موجی از نگرانی را در بین شهروندان و مسوولان به همراه داشت.

این جو ناپایداری که انتظار می رود دستکم ظرف روزهای آتی هفته نیز بر بخش هایی از فرانسه حاکم بوده باشد، موجی از سرمای شدید و بارش سنگین برف را به ویژه در بخش هایی از مناطق شرق، جنوب شرق و شمالغربی کشور به همراه داشته است.

ارتفاع برف که در برخی از نقاط فرانسه به بیش از60 سانتیمتر نیز می رسد ظرف روزهای اخیر زمینه ساز اختلال در زندگی عادی مردم در بخش هایی از خاک فرانسه شده و کندی در آمد و شد خودروها را نیز در پی داشت.

قطع برق بیش از30 هزار خانوار در استانهای جنوبشرقی کشور بویژه منطقه جدایی طلب ' کورس ' درآب های مدیترانه ای ، مسایل و مشکلاتی را برای مردم عادی و مسوولان به همراه داشت.

با بارش برف از ساعات آغازین امروز یکشنبه تا حدودی از برودت هوا درپاریس و حومه آن کاسته شده ولی همچنان بارش برف به صورت متناوب و پراکنده همچنان ادامه دارد.

بارش اولین برف زمستانی موجی از خوشحالی مردم را درپی داشت.

برودت هوا در سردترین ساعات شبانه روز اخیر در فرانسه به 18 درجه سانتیگراد زیر صفر افت پیدا کرد.

نظر به مصرف بیش از اندازه برق شهری ظرف روزهای اخیر و ثبت شدن رکوردی تازه در این زمینه، اداره برق کشور نیز از شهروندان بویژه ساکنان مناطق سردسیر و کوهستانی کشور خواست، بویژه در ساعات پرمصرف و پر ترافیک انرژی به منظور جلوگیری از امکان قطع شدن آن، در مصرف روزانه خود صرفه جویی کنند.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی صادرکننده برق به خارج از کشور به حساب می آید. حدود 87 درصد از انرژی تولیدی در این کشور از طریق 58 راکتور اتمی فعال این کشور تامین می شود.

همزمان با ورود این جو ناپایداری و موج سرما ، گروههای امداد و همچنین ارتش فرانسه نیز طی ابتکاری به پناه دادن بی سرپناهان در کوچه و پس کوچه ها پرداخته و در تلاش برآمدند تا از یخ زدن شمار زیادی از کارتن خوابها در ایام سرد زمستانی جلوگیری کنند.

ارتش اخیرا اعلام کرد، 600 تن از کارتن خوابها را در پادگانهای نظامی برای چند روز پناه داده است.

فرانسه از جمله کشورهایی که نظر به مهاجرت غیرقانونی مهاجران بویژه از کشورهای اروپای شرقی با پدیده کارتن خوابی آشنا است.

این تلاش ها در صورتی است که انجمن های مردم نهاد حامی کارتن خوابها از دولت فرانسه به علت تعلل و کوتاهی در زمینه تامین مسکن مورد نیاز به شهروندان نیازمند انتقاد می کنند.

همه ساله شماری از کارتن خوابها به دلیل شرایط ناگوار زندگی در خیابانهای فرانسه و از جمله پاریس جان می بازند.

هنوز گزارشی از شمار کشته شدگان احتمالی کارتن خوابهای فرانسه دردست نیست.

موج سرمای حاکم بربخش هایی از اروپا بیش از یکصدتن را ظرف روزهای اخیر از جمله در کشورهای اوکراین و رومانی به هلاکت رسانده است

سیل در یونان جان یک نفر را گرفت و خساراتی ببار آورد

جاری شدن سیل در جنوب و غرب یونان جان یک نفر را گرفت و خسارات فراوانی ببار آورده است.

بر اساس گزارش روزیکشنبه رسانه های خبری یونان، دولت برای نجات سیل زدگان از بالگردهای سوپر پوما استفاده می کند و تاکنون بیش از 250نفر نجات یافتند و تلاشها برای نجات کسانی که در سیل گرفتار شده اند نیز ادامه دارد.

بر اثر جاری شدن سیل در منطقه 'پیرگو الیاس' و دیگر مناطق اطراف این شهر هزاران باب خانه و مغازه دچار آب گرفتگی شد و نیروهای امداد برای نجات مردم و دارایی های آنان به این منطقه اعزام شده اند.

بیمارستان شهر پیرگو الیاس و مرکز پلیس این شهر نیز دچار آب گرفتگی شد و خساراتی به تجهیزات این دو نهاد وارد شده است.

تاکنون هزاران هکتار زمینهای کشاورزی بر اثر جاری شدن سیل خسارت دید و نیروهای امداد و نجات برای انتقال سیلزدگان با استفاده از قایق ،تلاش می کنند.

بارش باران که از سحرگاه روز یکشنبه در منطقه سیل زده آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

کد خبر 159463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز