گروه ادب و هنر: نخستین کنگره بین‌المللی شعر بیداری اسلامی با حضور 81‌شاعر از 12 کشور در مدت 2 روز به همت مجمع بیداری اسلامی و حوزه هنری برگزار می‌شود.

کنگره بین المللی شعر بیداری اسلامی

قرار است در این کنگره 17‌شاعر از یمن، 2‌شاعر از سوریه، 11‌شاعر از سودان، 9‌شاعر از لبنان، 5‌شاعر از بحرین، 8‌شاعر از تونس، 8‌شاعر از عراق، 9‌شاعر از مصر، یک‌شاعر از کویت، یک‌شاعر از عربستان سعودی و 10‌شاعر از ایران حاضر شوند و اشعار خود را با موضوع بیداری اسلامی قرائت کنند. به گفته مسئول دعوت از‌شاعران خارجی کنگره شعر بیداری اسلامی تاکنون اکثر میهمانان این کنگره وارد کشور شده‌اند.

قاسم شریعتمداری که دیروز در نشست خبری این کنگره سخن می‌گفت درباره غیبت برخی‌شاعران ایرانی در این کنگره نیز گفت: برخی‌شاعران کشورمان هم در همین ایام در 2 برنامه شعری در قاهره و مغرب حضور خواهند داشت و به همین دلیل از حضور این چند نفر محروم خواهیم بود. البته طبیعتاً بعضی ملاحظات سیاسی هم مانع از حضور برخی افراد از بعضی کشورها مانند بحرین و برخی کشورهای دیگر بوده است. عمر الفرار‌شاعر سوری سراینده قصیده رجاله‌الله، شیخ عبدالقادر یوسف‌شاعر معروف اهل سنت و جوزف الهاشم‌شاعر مسیحی هر دو از لبنان، احمد فواد نجم‌شاعر مطرح مصری، محمد صالح از کویت، سیدمحمدعلی حسینی، نادر نظام تهرانی و قیس آل قیس از ایران، جابر الجابری و هلال ابورقیب رئیس اتحادیه ادبا و نویسندگان عراقی از عراق از شاعران دعوت‌شده به این کنگره هستند.

اما روشن است که وقتی از‌شاعران عرب سخن به میان می‌آید، همه یاد برخی‌شاعران سوری نظیر آدونیس، نوری الجراح و غاده السمان می‌افتند و اینکه آیا این‌شاعران نیز به ایران خواهند آمد؟ علی‌اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع بیداری اسلامی آب پاکی را بر دست خبرنگاران حاضر در نشست خبری ریخت. او در این باره گفت: ما‌شاعرانی را که درباره بیداری اسلامی شعر می‌گویند، انتخاب کرده‌ایم نه برعکس!

هرچند که به گفته شریعتمداری، «آیات القرمزی»‌شاعر بحرینی مخالف دولت هم در این کنگره نخواهد بود، زیرا «او به‌دلیل مشکلاتی که پیش آمد، نتوانست خود را به کنگره برساند، ولی شعرش را برای ارائه در برنامه مربوطه، ارسال کرده است.» از این چهره‌های مطرح غایب باید به محمد جابر از‌شاعران معروف عرصه بیداری اسلامی هم اشاره کرد که معلوم نیست چرا به ایران نیامده است.

اما از جمله پرسش‌های مطرح در نشست خبری دیروز، حضور کمرنگ‌شاعران ایرانی بود که علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش گفت:‌شاعران ایرانی که می‌توانسته‌اند به عربی شعر بگویند، به کنگره دعوت شده‌اند. مضاف بر این شعر به هر زبانی که گفته شود، اگر پیام والایی داشته باشد، تا حدود زیادی اثر خود را خواهد گذاشت.

ولایتی درباره تداخل احتمالی جشنواره شعر فجر و کنگره بیداری اسلامی نیز گفت: جشنواره شعر فجر مربوط به‌شاعرانی است که بیشتر به زبان فارسی شعر می‌گویند، اما کنگره شعر بیداری اسلامی مربوط به‌شاعرانی است که درباره بیداری اسلامی و به زبان عربی شعر می‌گویند. با توجه به اینکه دبیرخانه کنگره برای همه مسلمانان فعالیت می‌کند، باید به شعر دیگر ملت‌ها به‌ویژه کشورهای عربی هم که پرچمدار موج جدید بیداری اسلامی هستند، توجه کند. در ادامه قاسم شریعتمداری عضو دبیرخانه مجمع و مسئول دعوت از‌شاعران خارجی کنگره، با اشاره به مراحل انتخاب‌شاعران جهت حضور در این برنامه، گفت: از مجموع بیش از 150‌شاعری که در مرحله اول برای حضور در کنگره شناسایی شدند، 94 نفر در مرحله دوم انتخاب شدند و از آنها برای حضور در کنگره دعوت به عمل آمد که در مجموع 81‌شاعر از 12 کشور در 2روز برپایی کنگره حضور خواهند داشت و به شعرخوانی می‌پردازند. کنگره بین‌المللی شعر بیداری اسلامی از امروز در حوزه هنری برپا می‌شود.

کد خبر 159403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز