همشهری آنلاین: نمایشگاه خوشنویسی امید بنا کار شیرازی و رضا امینی درگالری شکوه برپا شده است.

خطاطی

به گزارش همشهری آنلاین، آثار خوشنویسی این دو هنرمند ازآیات قرآن، اشعار حافظ و سعدی در دو سالن گالری شکوه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

امید بنا کار در این نمایشگاه 20 اثر خوشنویسی در قالب‌های مختلف برگرفته از قرآن کریم، اشعار حافظ شیرازی و سعدی ارائه داده است.

وی در این نمایشگاه تلاش کرده با عرضه آثاری متفاوت، به فضای گالری تنوع بخشد.

بناکار در مورد خوشنویسی‌های که در این نمایشگاه ارائه داده است می‌گوید: خوشنویسی هایم از دراین نمایشگاه از لحاظ موضوعی شامل چند بخش می‌شود.

من حدود دو سال است که مشغول کتابت قرآن می باشم، قسمتی از آثار عرضه شده در این نمایشگاه برگرفته از آن است.

علاوه بر آن دعای صباح حضرت علی علیه السلام که به نثر مسجع است را کار کرده‌ام. این دعایی است که از قدیم خوشنویسان زیادی آن را ارائه داده اند. ما بقی آثار نیز شامل قسمت‌هایی از اشعار حافظ و سعدی است.

او اشعار را بر اساس مضمون، مرتبط با شرایط روز جامعه و قابل لمس برای مخاطب انتخاب کرده و به صورت سطر نویسی با قلم کتیبه‌ای به معرض تماشا گذاشته است.

از نظر بناکار آثار بعضی ازخوشنویسان ضعف بزرگی دارد که آن استفاده از متریال نامناسب در آثارشان است او در این رابطه می‌گوید: این کافی نیست که فقط یک استاد، دستی قوی در خوشنویسی داشته باشد. بلکه متریال و ابزاری که برای ارائه آثارش در نظر می‌گیرد به همان اندازه حائز اهمیت است.

این انتقادی است که همواره در جوامع بین‌المللی از خوشنویسی و خوشنویسان ایران می‌شود که آثارشان ماندگاری ندارد.

من در این آثار از کاغذ‌های سنتی با ماندگاری 400 سال و مرکب‌های ضد آب استفاده کرده و در تذهیب‌های بکار رفته در حاشیه‌ها و در متن کار نیز از ورق طلا بهره گرفته ام.

در سیاه مشق‌های بنا کار کمپوزیسیون صفحه ،کار گرافیکی و زیبایی‌شناسی مد نظر بوده و حروف به شکلی آزاد و رها بدون هیچ قید و بندی بر روی صفحات نقش بسته اند.

او معتقد است تفاوت‌ها در هنر اصیل شرقی مانند هنر غربی که در اندازه و رنگ مشهود است به چشم نمی‌آید و این تفاوت به اندازه یک مو اما با یک دنیا معرفت است.

هنگامی که خوشنویس به قواعد مسلط می‌شود دورانی را به تقلید از اساتید سپری کرده بعد از آن باید از پیله خود خارج شده و به شیوه خاص خود نائل شود تا بتواند حروف را طوری طراحی کند که مخصوص خودش باشد.

حال من نمی‌دانم که تا چه اندازه‌ای به این پختگی در آثارم رسیده ام. اما در این نمایشگاه و با ارائه آثار جدیدم سعی کرده ام از این پیله رها شوم و تابلوی "رقص آنجا کن که پیله بشکنی" را با همین مضمون در نمایشگاه قرار داده ام.

امید بناکار شیرازی متولد 1351 ،دکترای تخصصی هنر را دارد و بیست سال است در انجمن خوشنویسان ایران تدریس می‌کند.

او پیش تر کتابت قرآن کریم ،دعای کمیل،گلستان سعدی و خوشنویسی از میرعماد تا فتحعلی حجاب شیرازی را در کارنامه دارد.

رضا امینی دیگر هنرمند خوشنویسی است که در این نمایشگاه آثاری برگرفته از سوره‌های قرآنی،اشعارحافظ و سعدی را عرضه کرده است.

او که از هنرجویان استاد ملک زاده است، تحت تاثیر آثار وی، قلم ریز را برای خوشنویسی هایش برگزیده است زیرا معتقد است خط شکسته در این ابعاد ظرافت و زیبایی خود را نشان می‌دهد.

امینی اشعاری زیبا را از دیوان حافظ و غزلیات سعدی انتخاب کرده و بر اساس ترکیب بندی آثارش بر روی کاغذ آورده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

وی خوشنویسی را به صورت نستعلیق از سال 78 آغاز کرده و از سال 85 به شکسته نویسی روی آورده است.

در بعضی از شکسته نویسی‌های او دراین نمایشگاه حاشیه‌ها و تذهیب‌های ساده به چشم می‌خورد زیرا او در این آثار قصد دارد تا توجه مخاطبان را بسمت شکسته نویسی‌هایش جلب کند.

رضا امینی متولد 1360 فارغ التحصیل کارشناسی هنرهای تجسمی است که برگزیده اولین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران، رتبه دوم سومین جشنواره بین المللی فجر و رتبه اول جشنواره بین المللی کاتبان وحی را کسب کرده است.

وی تا کنون در بیش از 10 نمایشگاه گروهی شرکت داشته است.

این نمایشگاه تا جمعه 14 بهمن دایر است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت16 تا20  از این آثار در گالری شکوه واقع در چهار راه فرمانیه ،بلوار شهید اندرزگو،خیابان شهید سلیمی شمالی،کوچه امیر نوری،پلاک9 دیدن کنند.

 

 

کد خبر 158655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز