چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعید گلکار تهرانی یکی از پیشکسوتان و هنرمندان شیشه‌گری است که بیش از 30 سال سابقه فعالیت در این رشته هنری را در کارنامه خود دارد و حدود 45 اثر از او در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته شده‌است.

به گزارش ایلنا، سعید گلکار تهرانی(رییس سابق موزه آبگینه) با تاکید برآنکه هنرشیشه‌گری ارکستری از مجموعه فعالیت‌های هنرمندانی است که در روند ساخت آن فعالیت می‌کنند، گفت: هرچند یک سازنده شیشه می‌تواند طراح کار خود باشد ولی در تمام دنیا مرسوم است که طراحی کاری جدای از ساخت آن است.

این درحالی است که در ایران به این قضیه اهمیت کم‌تری داده‌شده از این روست که شاهد بروز مشکلاتی در بخش هنر شیشه هستیم.

این روزها نگارخانه‌های صبا و لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان آثار 13 تن از هنرمندان شیشه‌گری است که در نمایشگاهی تحت عنوان "مروری بر آثار هنرمندان آبگینه" به نمایش گذاشته‌است.

این آثار در زمینه‌های کارهای تراش‌دار، نقاشی‌شده و حجم‌های متنوع کار شده‌اند.

سعید گلکار تهرانی یکی از پیشکسوتان و هنرمندان شیشه‌گری است که بیش از 30 سال سابقه فعالیت در این رشته هنری را در کارنامه خود دارد و حدود 45 اثر از او در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته شده‌است.

وی که فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی است و بیش از 14 سال مدیر موزه آبگینه بوده، در حال حاضر در گالری خود به فعالیت‌های هنری می‌پردازد و پذیرای علاقمندان به هنر و شیشه‌گری است.

گلکار تهرانی با اشاره به آثاری که از او در نمایشگاه "مروری بر آثار هنرمندان آبگینه" به نمایش درآمده گفت: طراحی بسیاری از این آثار با من بود و ساخت، تراش و نقاشی کارها با سایر اساتیدی است که اسامی آنها در پایین کارها ذکر شده‌است.

وی درخصوص تفاوت طراح، سازنده و تراشکار و نقاش شیشه گفت: شیشه‌گری ارکستری از مجموعه فعالیت‌های هنرمندانی است که در روند ساخت آن فعالیت می‌کنند و به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر مربوط هستند.

اعم از کسی که کوره را آماده می‌کند، لقمه ماده اولیه را می پیچد، در درون شیشه می‌دمد یا آنرا در قالب آب می‌دهد و یا آن شخصی که به کار رنگ می‌دهد و یا آنرا از کوره خارج می‌کند و به آن تراش می‌دهد.

همگی نوایی از ارکستر شیشه‌گری را سر می‌دهند.

به گفته این استاد شیشه‌گر، هرچند یک سازنده شیشه می‌تواند طراح کار خود باشد کماآنکه بسیاری از شیشه‌گران طراحی کارهای خود را انجام داده و می‌دهند ولی هنگامی که طراح جدای از سازنده باشد و از زاویه دیگری به کار نگاه کند خواهد توانست در یک روز بیش از 20 طرح خاص و جدید را به استادکار ارائه دهد تا این آثار خلق شوند.

در تمام دنیا نیز مرسوم است که طراحی کاری جدای از ساخت آن باشد ولی در ایران به این قضیه اهمیت کمتری داده‌شده به همین دلیل است که شاهد بروز مشکلاتی در بخش هنر شیشه هستیم.

گل‌کار درخصوص تاثیری که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در مخاطب داشته باشد گفت: هرچند برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به طور مداوم لازم است ولی این نمایشگاه‌ها زمانی موفق خواهند بود که آموزش را از پایه و از کودکی آغاز کنیم و آموزش و پرورش نقش قابل توجهی در این میان ایفا می‌کند. اگر بتوان تعاملی بین این دو برقرار کنیم آنگاه موفق خواهیم بود.

وی با تاکید برآنکه اگر جلوی واردات صنایع دستی کشورهایی مانند چین و هند گرفته شود خواهیم توانست هنر شیشه‌گری خود را به عموم جامعه معرفی کنیم تصریح کرد: در سطح ایران تنها 3 گالری با همت و عشق گالری‌داران و هنردوستان در کار تخصصی شیشه فعال هستند چراکه به ظن مخاطب عام، کارهای شیشه هنرمندان ایران گران هستند و معتقدند که کار چینی ارزان‌تر است.

این درحالی است که اگر جلوی واردات صنایع دستی خارجی گرفته شود با چنین چیزی روبه‌رو نخواهیم شد.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.

این نمایشگاه تا 20 بهمن همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت 10 لغایت 19 ، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

کد خبر 158273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز