سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوره‌های مختلف زندگی حرفه‌ای و هنری محمد احصایی در موزه گالری خانه هنر -آرت سنتر- مرور می‌شود.

نمایشگاه نقاشیخط

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه که ساعت 16 روز جمعه 14 بهمن‌ماه در مجموعه‌ آرت‌سنتر برگزار می‌شود، 30 تابلو از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند که معاصر که ازجمله پیشگامان هنر معاصر ایران در عرصه نقاشی، گرافیک و نقاشیخط ایران است، به‌ تماشا گذاشته می‌شود.

محمد احصایی 72 ساله، نامی مهم در تاریخ هنر معاصر ایران و بنیانگذار نقاشیخط در ایران است.

خوشنویسی توانا که از گذشته تا امروز از عناصر و آرایه‌های بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسی‌هایش بهره گرفته و از حروف فارسی به عنوان ابزاری برای "بیان" استفاده می‌کند.

هرچند سال‌های دور‌ تا امروز، سبک و سیاق او در نقاشیخط، در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی منحصر به فرد بوده و حضورش در عرصه‌ طراحی گرافیک و به ویژه حروف نگاری و بازی زیبایی‌شناسانه با حروف ایرانی و اسلامی بیشتر است تا در عرصه‌های دیگری چون نقاشی.

محمد احصایی در ده‌ها نمایشگاه انفرادی و گروهی قبل و بعد از انقلاب در ایران و کشورهای دیگر شرکت داشته و آثارش در حراجی‌های بزرگ دنیا با بالا‌ترین رقم‌ها چکش می‌خورد و رکورددار است.

سال 1385 گران‌ترین اثر نقاشیخط حراج کریستی دبی با عنوان"اسماء‌الله" متعلق به او بود.

محمد احصایی آثار ارزشمندی در نقش برجسته با بهره گیری از خوشنویسی هم دارد.

نمونه‌اش نقش برجسته تالار اجتماعات دانشکده الهیات دانشگاه تهران است که در سال 1356 در قالب حروف و بازی با حرکت و ترکیب کلمات با بهره‌گیری از اشعار عطار در منطق‌الطیر و فراز و فرود سیمرغ اجرا شد؛ نقش برجسته‌ نمای سفارت ایران در ابوظبی، قطعه‌های کتیبه به خط محقق برای مسجد الغدیر در تهران و نگارش و سفالگری نقش برجسته کتیبه ایران ورودی موزه ملی ایران، نمونه‌های دیگری از آثار او در این زمینه است.

نمایشگاه آثار این هنرمند معاصر همراه با نمایش فیلم مستندی از زندگی و آثارش تا 25 بهمن‌ماه از ساعت 12 تا 21 در موزه گالری خانه‌ هنر -آرت‌سنتر - واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر، شماره‌ 1716 دایر است.

 

کد خبر 158905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز