همشهری آنلاین: بخشی از دوره‌های کاری محمد احصایی با حضور اهالی هنر دیروز در موزه گالری خانه هنر -آرت سنتر- به‌نمایش گذاشته شد.

خطاطی

به گزارش همشهری آنلاین، آثار این نمایشگاه که 30 نمونه از "الله"های این هنرمند معاصر را دربر دارد، صرفا به‌صورت موزه‌‌ای برای تماشا عرضه شده است.

احصایی از شش ماه پیش در کانادا به سر می‌برد و برگزاری نمایشگاهی برای بزرگداشت 72 سالگی او که ازجمله پیشگامان هنر معاصر ایران در عرصه نقاشی، گرافیک و نقاشیخط ایران است، در غیبت خودش برگزار شد.

آثار این نمایشگاه که از مجموعه‌های شخصی مجموعه‌داران خصوصی گردآوری شده، در ادامه‌ برنامه‌های دوسال گذشته مجموعه آرت‌سنتر مبنی بر برگزاری بزرگداشت‌هایی برای هنرمندان نوگرا و نقاشان نوین ایران تدارک دیده شده است.

تاریخ خلق برخی از این آثار به‌نمایش درآمده، به بیش از 30 تا 35 سال پیش برمی‌گردد. حوالی سال‌های 1354 که برای احصایی آغازِ خلق آثاری بود که عمدتا با کلمه "الله" یا "لا اله الا الله" است؛ برخی نمونه‌های اخیر هم که در بی‌رنگی است و آثاری موسوم به "الفبای ازلی" را خلق کرده در این مجموعه وجود دارد.

گشایش نمایشگاه آثار احصایی، با حضور اهالی فرهنگ و هنر، ازجمله آیدین آغداشلو، علی فرامرزی، علی شیرازی، محمد فدوی، امرالله فرهادی، ابراهیم حقیقی، منوچهر نیازی و...، همچنین سفیران فرهنگی کشورهای خارجی و نمایندگانی از برنامه جهانی غذا در ایران همراه بود.

آیدین آغداشلو، درباره نمایشگاه هنرمند هم نسلش در روز افتتاحیه‌ نمایشگاه در خانه هنر با اشاره به اینکه نمایشگاه آثار احصایی برای آنکه نمونه‌ حاصلِ عمری باشد، فضای بزرگی همچون موزه‌ هنرمعاصر تهران را می‌طلبد، عنوان کرد: مردم ما حق دارند سیر تکامل و ترقی هنرمندانشان را ببینند؛ کمتر چنین فرصتی درباره‌ آثار احصایی که در ایران نمایشگاه نداشته و کتابی هم منتشر نکرده پیش آمده است.

بنابراین، این نمایشگاه در واقع تجدید دیدار با بخشی از آثار احصایی است.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه برپا شده انتفاع مالی ندارد، بر فرهنگی و معنوی بودن چنین حرکت‌هایی در ایران اذعان کرد.

ابراهیم حقیقی هم با اشاره به اینکه حضور احصایی در راه اندازی گروه‌ها و تشکل‌های آموزشی و صنفی گرافیک در ایران، گفت: "احصایی همواره در مقاطع مختلف آرامش قلبی به خانواده می‌داد که: پدر مواظب است و این تعهد را آیدین آغداشلو نیز به دوش گرفته و حضور این دو در هنگامه‌ها و تنگناها راه گشاست و تکیه‌گاه".

محمد احصایی در ده‌ها نمایشگاه گروهی قبل و بعد از انقلاب در ایران و کشورهای دیگر شرکت داشته و آثارش در حراجی‌های بزرگ دنیا با بالا‌ترین رقم‌ها چکش می‌خورد و رکورددار است.

سال 1385 گران‌ترین اثر نقاشیخط حراج کریستی دبی با عنوان"اسماء‌الله" متعلق به او بود. اما کمتر در ایران نمایشگاهی از آثارش را برای مخاطبان داخلی عرضه کرده است.

نمایشگاه آثار این هنرمند معاصر همراه با نمایش فیلم مستندی از زندگی و آثارش تا 25 بهمن‌ماه جاری از ساعت 12 تا 21 در موزه گالری خانه‌ هنر -آرت‌سنتر - واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر، شماره‌ 1716 ادامه دارد.

 

کد خبر 159269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز