یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیرانو وزنی بیش از 10 کیلوگرم داشت و به این علت قطع کردن پای مبتلا به سرطان‌شده‌اش باعث می‌شد دیگر نتواند راه برود. بنابراین صاحبان این پیشی چاق به پزشکان و مهندسان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی متوسل شدند که تا او دوباره بتواند وضعیت بدنی عادی بازگردد.

CAT

این گربه ده ساله اهل شهر اپرویل ایالت ویرجینیا مورد عملی قرار گرفت که به اعتقاد پزشکان اولین عمل جایگزینی کامل مفصل زانو در گربه‌سانان در آمریکا است.

دنیس مرسیلین- لیتل، جراح و دامپزشک فرانسوی‌تبار که این عمل را انجام داد، گفت: "این پیچیده ترین ایمپلنتی بود که تا به حال در این ایالت ساخته شده بود."

سیرانو که نام کاملش آقای سیرانو کیت دوم است- سار گذشته برای سرطان در پای عقبی چپش در دانشگاه ایالت کلرادو تحت درمان قرار گرفت. بیماری او فروکش کرد، اما درمان باعث شد که پای چپ او تقریبا بی‌مصرف و کاملا دردناک شود.

مرسلین- لیتل و مهندس دانشگاه کارولینای شمالی اولا هاریسون پیشگامان "تلفیق استخوانی، فرآیندی برای متصل کردن عضو مصنوعی با استخوان زنده هستند.

مرسلین - لیتل اولین جراحی برای متصل کردن ایمپلنت‌های پا را با بافت استخوانی گربه‌ها انجام داده بود، بنابراین صاحبان سیرانو برای کمک به او روی آوردند.

دکترل نوئل فیتزپاتریک بریتانیایی اولین کسی بود که جایگزینی کامل مفصل زانو را در سال 2009 بر روی گربه‌ای به نام میسی انجام داد که ماشین او را زیر گرفته بود. اما مرسین-لیتل می‌گوید ایمپلنت ساخته شده از آلیاژ کروم و کبالت و پلاستیک که در بدن سیرانو کار گذاشته شد، شباهت بیشتری با مفصل‌های مصنوعی مورد استفاده در انسان‌ها دارد.

مرسلین- لیتل در کنفرانسی خبری در روز قبل از جراحی به نشان یک مدل از این ایملنت گفت: "مفصل‌بندی در این ایمپلنت منحصر به فرد است، به طوری که به ایمپلنت امکان می‌دهد خم شود و بچرخد."

عمل جراحی بر روی سیرانو در 10:30 دقیقه بامداد آغاز شد و او را در ساعت 5.30 بعد از ظهر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کردند.

با توجه به اینکه بیشتر مواد مصرفی و زمان اختصاص داده شده برای این عمل به شکل اهدایی بوده است، نمایندگان دانشگاه نمی‌توانستند کل هزینه این عمل را تخمین بزنند. به گفته آنها بخشی از این کار به نحوی یک پروژه پژوهشی محض هم هست.

در نهایت ساندار لرنز و لن بوساک، صاحبان سیرانو، باید صورت حسابی 20000 دلاری را بپردازند.

کد خبر 158606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز