سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- مریم غفاری: امروزه در اکثر مراکز خرید بزرگ در تهران، یک فروشگاه مربوط به فروش حیوانات خانگی، اغذیه و البسه و وسایل بازی وجود دارد که این امر نشان‌دهنده رشد نگهداری حیوانات خانگی در بین مردم است.

همچنین افتتاح کلینیک‌های دامپزشکی در سال‌های اخیر دلیلی بر این مدعاست. هدف از این نوشتار منع یا تأکید بر نگهداری حیوانات خانگی نیست.

همچنین درخصوص نوع بیماری‌ها و علائم آنها بارها گفته شده است اما نکته مهم در انعکاس این مطلب نگهداری حیوانات خانگی در منازلی است که به‌دلیل حضور بیماران خاص و افرادی که با سیستم ایمنی ضعیف زندگی می‌کنند و با بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ها و آسم و زمینه‌های آلرژیک مواجه‌اند، توجه بیشتری می‌طلبد.

با علم به اینکه این بیماری‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را درگیر کنند، باید در مورد تماس حیوانات با مسن‌ترها، نوزادان، کودکانی که در حال آموزش راه رفتن هستند، افراد تحت درمان، بیماران سرطانی که شیمی درمانی می‌شوند و افرادی که به‌تازگی جراحی پیوند عضو داشته‌اند و افرادی که بیماری‌های خود‌ایمن دارند توجه‌ ویژه‌ای صورت گیرد.

یکی از مشکلات اصلی و عمده‌ بهداشتی کشور که سال‌هاست به‌صورت یک معضل، منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر چند گاه به‌صورت بحران جدی در استان‌های مختلف و در قالب بیماری‌های نوپدید و بازپدید خود را آشکار می‌سازد، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان ۱۷۰۹‌عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل از حیوانات به انسان منتقل می‌شود و همچنین از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان ۱۱۴مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

کد خبر 157560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز