همشهری‌آنلاین: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توقف صدور نفت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تحریم کالاهای آنان یکشنبه به مجلس ارائه می‌شود.

ناصر سودانی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس این طرح که پیش بینی می‌شود با آرای قریب به اتفاق نمایندگان مجلس تصویب شود، دولت را به توقف صدور نفت به این کشورها و تحریم واردات کالاهایشان ملزم می‌کنیم.

وی گفت: زیر ساخت بسیاری از پالایشگاه‌های اروپایی متناسب با غلظت نفت کشورمان ایجاد شده است و به آسانی نمی‌توانند نفت وارداتی را از دیگر کشورها جایگزین کنند و با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی و اجرای آن بسیاری پالایشگاه‌های اروپا تعطیل خواهد شد.

سودانی افزود: ما هیچ نگرانی از تصویب تحریم نفت کشورمان در اتحادیه اروپا نداریم زیرا میزان صدور نفت ما به اروپا فقط 18 درصد است و کشورهای مختلفی مانند هند، کشورهای آسیای میانه، آمریکای لاتین و آفریقا، مشتری نفت ما هستند و جایگزین خریداران اروپایی می‌شوند.

وی گفت: برخی شرکت‌های خصوصی اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که به مصوبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران اعتنا نمی کنند و به خرید نفت از کشورمان ادامه می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: حتی اگر این 18 درصد نفت صادره به اروپایی‌ها را نفروشیم سعی می‌کنیم آن را به فراورده‌های نفتی پردرآمد تبدیل و ذخیره سازی و بودجه‌مان را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها کنیم.

سودانی گفت: گرچه اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تصویب تحریم نفتی کشورمان را خیانتی فراموش نشدنی می‌دانیم اما این تحریم بیش از این که ضربه‌ای به اقتصاد ما باشد فرصتی برای شتاب بیشتر به جبران وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی است.

وی افزود: اگرسرمایه گذاری خود را در دیگر عرصه‌ها مانند صنایع و کشاورزی افزایش دهیم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و افق جدیدی در عرصه اقتصادی کشور ایجاد می‌شود.

سودانی، نامگذاری امسال را به نام سال جهاد اقتصادی نشان از عمق تدبیر مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: برخلاف تصور اروپایی‌ها، تحریم نفتی ایران شتاب بیشتری به توسعه پایدار کشورمان می‌دهد و تولیدکنندگان، صنعتگران و متخصصان برای تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی در مدت باقی مانده سال تلاش بیشتری می‌کنند.

وی گفت: اتحادیه اروپا با نگرانی از تبدیل شدن ایران به عنوان کشوری پیشرفته برای جهان اسلام، زیر فشار صهیونیست‌ها و به پیروی از آمریکا به زعم خود کشورمان را تحریم کردند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، این تصمیم اتحادیه اروپا را تصمیمی غیرمنطقی و ناعادلانه دانست و تاکیدکرد: مجلس با تصویب قاطع طرح توقف صدور نفت به این کشورها، تودهنی محکمی به آنان می‌زند.

کد خبر 158373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز