همشهری آنلاین: یک مقاله در وب سایتی آمریکایی، خواستار خویشتن‌داری درباره ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه برنامه اتمی ایران شده است.

ایران

به گزارش پرس تی وی، این مقاله تحت عنوان پایان دیوانگی که در وب سایت مجله فارن پالیسی منتشر شد، از ادعاهای واشنگتن درباره بعد نظامی فعالیت‌های اتمی تهران انتقاد و تاکید کرد که چنین ادعاهایی با فرضیه‌هایی بی‌اساس مطرح می‌شوند و تنها با هدف تامین تسلیحات برای تندروها در واشنگتن برای ورود آمریکا به جنگ فرسایشی دیگر در منطقه خاورمیانه است.

این مقاله به گزارش شفاف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ایران اشاره می‌کند که این فعالیت‌ها تحت نظارت و مراقبت آژانس صورت می‌گیرند.

این مقاله می‌افزاید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران را اورانیومی با درصد غنای پایین برای استفاده در صنایع نظامی می‌شناسد.

این مقاله به این حقیقت اشاره می‌کند که چندین کارشناس و مقام مسئول در گزارش‌های خود درباره برنامه اتمی تهران، هیچ مدرکی متضمن انحراف برنامه اتمی ایران و تلاش برای دست‌یابی به سلاح نظامی پیدا نکرده‌اند؛ حتی مقامات آمریکایی اذعان دارند که هیچ مدرکی مبنی بر انحراف نظامی برنامه اتمی ایران وجود ندارد.

آمریکا و متحدانش از این ادعاها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سامان ملل علیه ایران استفاده کرده‌اند.

ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی)، حق دست‌یابی به انرژی اتمی برای اهداف غیرنظامی را دارد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید به عمل آورده اما هرگز هیچ مدرکی دال بر تلاش تهران برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی پیدا نکرده است.

کد خبر 158038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز