یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان ناسا اعلام کردند متوسط حرارت جهانی در سال گذشته نشان می دهد سال 2011 نهمین سال گرمی بوده که از سال 1880 تا کنون اطلاعات آن به ثبت رسیده است.

گرمایش زمین

به گزارش مهر، محققان مرکز گودارد ناسا اعلام کردند میانگین حرارت جهانی سطحی در سال 2011 برابر 0.92 درجه فارنهایت بوده است، درجه‌ای که نسبت به حرارت اواسط قرن بیستم بالاتر است. این مرکز ثبت اطلاعات حرارت زمین را از سال 1880 آغاز کرده است.

به گفته این محققان 11 سال اول قرن جدید نسبت به اواخر قرن بیستم از حرارت بالاتری برخوردار بوده و تنها سالی که در قرن بیستم در میان 10 سال گرمتر جهان قرار گرفته سال 1998 است.

 مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟more

این در حالی است که بالا رفتن حرارت جهانی با تاثیرات سرمای ناشی از الگوی حرارتی اقیانوسی لانینا و کاهش فعالیتهای خورشیدی طی سالهای گذشته همراه بوده است. در گزارش ناسا آمده است حرارت بالای کنونی به واسطه تمرکز بالای گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین تثبیت شده است. دی اکسید کربن، اصلی ترین این گازهای گلخانه‌ای به واسطه فعالیتهای مختلف انسانی تولید می‌شوند.

 از سر گیری فعالیت‌های خورشیدیmore

بر اساس گزارش رویترز، میزان کنونی دی اکسید کربن در اتمسفر زمین 390 بخش در میلیون است که نسبت به 285 بخش در میلیون سال 1880 و 315 بخش در میلیون سال 1960 حجمی قابل توجه است.

more  آشنایی با اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین

کد خبر 157965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز