مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هرشل تصویری جدید و باشکوه را از یک هدف قدیمی ستاره شناسی ارائه کرده است، تصویری از سحابی عقاب که با نام رسمی M16 نیز شناخته می‌شود

تصویر جدید سحابی عقاب، ستونهای خلقت در پایین و مرکز تصویر دیده می شوند

این منطقه متراکم از گازها و غبارهای کیهانی در فاصله 6 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار گرفته و میزبان تعدادی از ستاره‌های درخشان است. تشعشعات ناشی از این اجرام درخشان منجر به تراشیده شدن مجسمه‌هایی از ابرها و گازهای شده و ستون‌هایی زیبا را به وجود آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مرکز این تصویر می‌توان ستون‌هایی را مشاهده کرد که از زمانی که تلسکوپ هابل در سال 1995 آنها را مشاهده کرد، به نام ستون‌های خلقت شهرت پیدا کرده‌اند. اما آنچه هرشل و هابل در این سحابی دیده‌اند کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

تصویر جدید سحابی عقاب، ستون‌های خلقت در پایین و مرکز تصویر دیده می‌شوند

هابل نور ساطع شده از ستون‌ها را به تصویر کشیده است و هرشل ستون‌ها را در میان نوری که آنها را در بر گرفته به تصویر کشیده است.

به بیانی دیگر هرشل نسبت به طول موج‌های بلندتر نوری حساس‌تر است و این ویژگی به او کمک می‌کند تا تشعشعات برخاسته از گازهای سرد و غبارها را نیز ردیابی کند.

تصویری از ستون‌های خلقت در میان سحابی عقاب که هابل آن را ثبت کرده است

"گلن وایت" محقق دانشگاه اوپن می‌گوید: سحابی عقاب یکی از سمبلیک‌ترین مناطق فضا است که هابل منجر به مشهور شدن آن شده است اما هرشل برای اولین بار این فرصت را به وجود آورده تا نگاهی به درون این سحابی بیاندازیم. به گفته وی مواد غبارآلودی که در میان این سحابی دیده می‌شوند، موادی هستند که در آینده به ستاره‌هایی درخشان تبدیل می‌شوند.

کد خبر 157732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز