مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آکادمی سلطنتی علوم سوئد، اسامی برندگان جایزه معتبر علمی «کرافورد» 2012 در دو بخش ریاضی و نجوم را اعلام کرد.

crafoord

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جایزه «کرافورد» که یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان است، به بخشهای «ریاضی و نجوم»، «زمین‌شناسی»، «علوم زیستی» و «تحقیقات در حوزه پلی آرترید» تعلق می‌گیرد.

این جایزه که در دوره‌های گذشته، در بخش ریاضی و نجوم، به طور مشترک به میزان شش میلیون دلار اعطا می‌شد، امسال برای نخستین بار، بطور مستقل به این دو بخش تعلق گرفته و میزان جایزه از شش میلیون دلار به 12 میلیون دلار افزایش یافته است.

برندگان جایزه کرافورد 2012 بخش ریاضی

جایزه بخش ریاضی «کرافورد» 2012 ، مشترکا به "ژان بورگین" از مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون در نیوجرسی آمریکا و "ترنس تائو" از دانشگاه کالیفرنیا در «لس آنجلس» آمریکا تعلق گرفته است.

این جایزه به دلیل تحقیقات در زمینه تجزیه و تحلیل هارمونیک، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، نظریه ارگودیگ و نظریه اعداد به "بورگین" و "تائو" اهدا می‌شود.

"ژان بورگین" متولد 1954 بلژیک از محققان موسسه تحقیقات پیشرفته پرینستون آمریکا و "ترنس تائو" متولد 1975 استرالیا و استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا است.

جایزه کرافورد 2012 بخش نجوم

بر اساس اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه بخش نجوم به "راینهارد گنسل" از موسسه ماکس پلانک در گارشینگ آلمان و "آندره‌آ گز" از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا تعلق گرفت.

این جایزه به دلیل تحقیقاتی که منجر به اثبات وجود یک سیاه چاله با جرم بسیار زیاد شد، به "گنسل" و "گز" اهدا می‌شود.

"راینهارد گنسل" متولد 1952 آلمان استاد دانشگاه کالیفرنیا و مدیر موسسه ماکس پلانک و "آندره آ گز" متولد 1965 آمریکا و استاد دانشگاه کالیفرنیا است.

جایزه بخش تحقیقات در حوزه پلی آرترید نیز در هر دوره تنها در صورت موثر بودن پیشرفت های علمی در این حوزه اعطا می‌شود و آخرین بار این جایزه در سال 2009 اعطا شده است.

اسامی برندگان سایر بخش‌ها هنوز از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام نشده‌ است.

جایزه علمی معتبر «کرافورد» در سال 1980 میلادی توسط آنا گرتا و هولگر کرافورد بنیان نهاده شد و نخستین جایزه در سال 1982 به برندگان اعطا شد.

کد خبر 157748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز