همشهری‌آنلاین: با اجرای سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی از ممنوعیت خرید و فروش آزاد ارز گرفته تا بازرسی‌های ارزی، بازار ارز از تب و تاب افتاد و نرخ دلار بر روی 1700 تومان تثبیت شد.

تب افزایش نرخ دلار که از اوایل ماه جاری آغاز شد و در اواخر هفته گذشته به اوج خود رسید، با نسخه‌هایی که بانک مرکزی برای درمان این بازار بیمار پیچید تا حدودی فروکش کرد و باعث بازگشت آرامش به این بازار شد.

آرامش بازار ارز و در اصل خرید و فروش دلار با تثبیت نسبی قیمت دلار آزاد بر روی خط 1700 تومان آغاز شده است و بازار ارز برای رسیدن به این آرامش افزایش 200 تومانی قیمت دلار را به عنوان تاوان طی یک ماه اخیر پرداخت کرد.

بانک مرکزی برای تعادل بخشی به نرخ دلار، سیاست‌های متعددی از جمله کاهش ارز مسافری به 1000 دلار، تعیین نرخ دستوری توسط کانون صرافی ها به میزان 1390 تومان برای خرید و 1400 تومان برای فروش، تهدید به برخورد نیروی انتظامی با دلالان بازار ارز، قاچاق شدن خرید و فروش ارز آزاد و ارسال بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار را در پیش گرفت.

صرافی‌های میدان فردوسی از کساد شدن بازار خرید و فروش دلار و داغ شدن تقاضای خرید سکه خبر می‌دهند. دلالان بازار هم همچنان در این بازار پراکنده هستند و در گوشه‌های آن نظاره‌گر بازار خالی از مشتری شدند.

با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود که نیروی انتظامی با دلالان بازار برخورد خواهد کرد و قرار بود از روز یکشنبه هفته جاری این برنامه اجرایی شود اما با گذشت 3 روز از اعلام این اولتیماتوم، این برنامه حالت جدی به خود نگرفت ولی انتشار این خبر بازار دلار را از تب و تاب خرید و فروش انداخت.

دلالان بازار ارز امروز قیمت آزاد دلار را بین 1695 تا 1700 تومان و نرخ آزاد یورو را 2200 تومان اعلام می کنند. بانک مرکزی امروز قیمت رسمی دلار را اندکی کاهش داد و آن را 1129 تومان و قیمت یورو را اندکی افزایش داد و نرخ آن را 1437 تومان تعیین کرد.

کد خبر 157553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز