چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش ناگهانی و التهاب آور قیمت سکه و ارز در بازار داخلی ایران در روز گذشته باعث شد تا 2 مقام دولتی از برنامه‌های دولت مبنی بر ساماندهی بازار در روزهای آینده خبر دهند و یکی سیاست هشدار در پیش بگیرد و یکی سیاست وعده دادن با این رویکرد که خبرهای خوشی در راه است.

طرح داود کاظمی

به گزارش همشهری، قیمت دلار آمریکا در ساعت 17 در بازار آزاد از مرز 1800 تومان گذشت و روی قیمت 1820 تومان ایستاد.البته صرافی‌ها روی تابلوی خود قیمت دلار را 1400 تومان درج کردند اما نه کسی فروخت و نه کسی خرید. همزمان با این اتفاق قیمت انواع سکه طلا در بازار آزاد هم از کورس قیمت جا نماند و هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع به‌ترتیب 783، 773، 379 و 198 هزار تومان قیمت خورد. افزایش قیمت دلار باعث شد تا ارزش ریال در برابر سایر ارزهای معتبر هم بی‌سابقه‌ترین افت قیمت را تجربه کند به‌نحوی که یورو 2340، دلار کانادا 1850، پوند 2820 و درهم امارات 500 تومان به‌صورت غیررسمی توسط دلال‌های بازار ارز قیمت‌گذاری شد. دیروز صرافی‌های رسمی در سطح شهر تهران از ترس پلمب یا برخورد انتظامی از هرگونه خرید و فروش ارز دست کشیدند و برخی از آنها هم اقدام به معامله از طریق واسطه‌ها کردند.

ارز تک نرخی نزدیک است

خبر دیگر اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی اطمینان دادند که در روزهای آتی شرایط در بازار ارز حتما مدیریت ‌شده و به تک نرخی نزدیک می‌شود.به گزارش مهر، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری شمس‌الدین حسینی و مهدی غضنفری وزرای اقتصاد و صنعت و عضو شورای پول و اعتبار با محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی برای موضوع ارز خبر داد و گفت: ظرف هفته‌های اخیر با نوسانات نرخ ارز، دو نرخ به‌عنوان نرخ ارز مرجع و نرخ ارز موجود در بازار موضوعیت یافته، اما آنچه مسلم است و در سیاست‌های بانک مرکزی اعلام شده، این است که تامین ارز بخش صنعت، معدن و تجارت با نرخ مرجع برای کالاهای مهم و ضروری صورت خواهد گرفت و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. وی تصریح کرد: اولویت اصلی برای تامین ارز متعلق به مواداولیه، قطعات و ملزومات تکمیلی برای تولید کشور است که در این راستا، بانک مرکزی متعهد شده است که ارز برای واحدهای تولیدی براساس ظرفیت و میزان مورد نیازشان تامین شود.

ساماندهی بازار ارز و سکه

معاون نظارتی بانک مرکزی از آغاز اجرای فاز اول ساماندهی بازار ارز با برنامه ویژه فروش ارز مسافری از روز چهارشنبه (دیروز)خبر داد و با اعلام اینکه در روزهای آتی اخبار خوش ارزی خواهیم داشت، گفت: بازار سکه هم ساماندهی می‌شود. ابراهیم درویشی با بیان اینکه نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان ارز با لباس مبدل وارد بازار ارز شده‌است، افزود: علاوه بر نیروی انتظامی، سایر ارگان‌ها و نهادهای نظارتی با بازرسان بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز همکاری دارند.این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد:

هم‌اکنون من از بازار ارز بازمی‌گردم و به شما اطمینان می‌دهم که دلالی در بازار به خرید و فروش آزاد ارز نمی‌پردازد. البته ممکن است برخی‌ها در گوشه و کنار پیدا شوند که نسبت به انجام این کار اقدام کنند.درویشی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چند نفر از دلالان بازار ارز توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند یا با آنها برخورد شده است؟ عنوان کرد: باید در این زمینه از نیروی انتظامی سؤال کنید. از معاون نظارتی بانک مرکزی سؤال شد قبول دارید که در حال حاضر صرافی‌ها عملا به کار دلالی روی آورده‌اند و بازار سیاه ارز به‌راه‌انداخته‌اند؟ که وی پاسخ داد: ساماندهی‌های ارزی را آغاز کرده‌ایم.

کد خبر 157699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز