همشهری آنلاین: حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان انتشار قطعه فیلمی را که در آن بی‌حرمتی سربازان آمریکایی به اجساد سه افغان را نشان می‌دهد به شدت محکوم کرده است.

به گزارش پرس تی وی، دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه (۲۲ دی، ۱۲ ژانویه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت افغانستان به شدت از ویدئوی که در آن بی‌حرمتی سربازان آمریکایی به اجساد سه افغان را نشان می‌دهد ناراحت است.

در این بیانیه آمده است: این عمل سربازان آمریکایی غیرانسانی و با شدید‌ترین لحن ممکن محکوم است. ما به صراحت از دولت آمریکا خواستیم هر چه سریع‌تر درباره این ویدئو تحقیق و شدیدترین مجازات‌ها را برای عاملین آن درخواست کند.

این ویدئو که در سایت یوتیوپ و دیگر وب‌سایت‌ها به اشتراک گذاشته شده است چهار سرباز آمریکایی را نشان می‌دهد که بر روی جسد سه افغان ادرار می‌کنند و یکی از آنان نیز از الفاظ رکیک استفاده می‌کند.

این در حالی است که پس از یک دهه جنگ، احساسات ضد آمریکایی در میان مردم افغانستان افزایش یافته است.

مردم شهر قندهار در جنوب افغانستان و کابل، پایتخت این کشور در واکنش به بی‌حرمتی نظامیان آمریکایی به این اجساد اقدام به برگزاری تظاهرات کردند و سربازان آمریکایی را مجرم خواندند.

تظاهرکنندگان می‌گفتند: چون آن‌ها مرتکب چنین جرمی شده‌اند، نمی‌خواهیم آن‌ها بیشتر از این در خاک ما بمانند، ما دوست نداریم سربازهای خارجی در خاک ما بمانند و باید خاک ما را ترک کنند.

پیش از این، مقام‌های افغان ۱۷ دی (۷ ژانویه) اعلام کردند زندانیان افغانی که در پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان محبوس هستند با سوء‌استفاده ‌از جمله شکنجه، ضرب‌وشتم و سوءرفتار مواجه هستند.

رئیس کمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان گفت، زندانیان زندانی که برخی اوقات به آن گوآنتانامو افغان گفته می‌شود از این که پس از تبرئه یا پایان دور محکومیت مدت زیادی در زندان نگهداری می‌شوند، شکایت دارند.

این ویدئو روشن می‌کند که چرا مقام‌های افغان فشار خود را بر آمریکا بیشتر کرده‌اند تا وظایف امنیتی و اجرای قانون را هر چه زودتر به نیروهای افغانستان واگذار کند.

آمریکا به بهانه سرنگونی رژیم طالبان، جنگ با تروریسم و ایجاد امنیت در افغانستان به این کشور حمله کرد.

با این حال، به‌رغم حضور نیروهای خارجی در افغانستان طی ۱۱ سال، ناامنی همچنان در سراسر این کشور رو به افزایش است.

کد خبر 157045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز