همشهری آنلاین: نمایشگاه خط نگاره‌ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران با حمایت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر در گالری پردیس ملت آغاز به کار کرد.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم افتتاح این رویداد با حضور پررنگ چهره های شاخص جامعه هنری نظیر دکتر احمد مسجد جامعی، آیدین آغداشلو، نصرالله افجه‌ای، علی شیرازی، یدالله کابلی، ناصر پلنگی، محمود جوادی‌پور، دکتر الهی قمشه ای، صداقت جباری، صادق تبریزی، مهندس مرتضی کاظمی، محمدرضا تابش و رامبد جوان برگزار شد.

در آغاز مراسم با نصیری مدیر پردیس ملت در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر و خیر مقدم به هنرمندان و علاقمندان هنر گفت: من همیشه فکر می کردم سینما و تئاتر برای هنرمند و انتقال مفاهیم بهترین وسیله است، اما در نمایشگاه حاضر خط نگاره‌ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران و قبل از آن نمایشگاه جوانان پیشرو 1و 2 متوجه آن شدم که من در این زمینه اشتباه می کردم.

امیدوارم این نمایشگاه‌ها بتواند هنرمندان ایرانی را که جای بین‌المللی شدن را دارند به این سمت سوق دهد.

در ادامه یدالله کابلی دومین سخنران این مراسم و چهره ماندگار خوشنویسی گفت: از گذشته متولی معرفی رخدادهای فرهنگی هنری در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اما بدلیل آنکه موضوع هنر بعنوان یک مقوله ای است که بدون حد و مرز جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی در هر گوشه عالم گرامی داشته می‌شود و مقبول می‌افتد امروز در کشور ما شهرداری تهران متولی این حرکت ارزشمند و بالنده است و خوشحال هستیم از اینکه تحت عنوان بحث نقاشی خط رویدادی تازه در جریان است.

او در ادامه اضافه کرد: من حدود 46 سال است که در عرصه خوشنویسی فعالیت می‌کنم و بعنوان معلمی خدمتگزار در مجموعه کانون خوشنویسان ایران همکاری دارم و می‌توانم از گذشته خوشنویسی ایران شهادت دهم.

ما می‌دانیم که هنر به عنوان یک ودیعه و یک رخداد است که شامل بالنده ترین نشانه‌های تعالی و بلندای اندیشه در جامعه و نظام بشری است.

سرزمین ما ایران با تاریخ بسیار گرانقدرش نقش عمده ای در تحولات فرهنگی و هنری جهان داشته و ایران و ایرانی قسمتی از کتاب بزرگ فرهنگستان جهان را به خود اختصاص داده است.

جمعیت کنونی در جامعه ما نیز میراث دار چنین تاریخ بلند آوازه و پر افتخار ایران هستند بخصوص در تاریخ خوشنویسی که امروز در بحث گرایش های نوین و کاربردی هنر خوشنویسی بعنوان یک هنر معنوی و مفهومی نقش بسیار ارزشمندی را در حفظ مواریث ادبی، اخلاقی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز ایفا می‌کند بنابراین این هنر جا دارد در دوران معاصر از اعتبار و رونق زیادی برخوردار باشد همچنان که انجمن خوشنویسان ایران جمعیت کثیری بالغ بر 36 هزار نفر را در بردارد و امروزه شاهد استعداد هایی هستیم که بعنوان استادان جوان، هنر خوشنویسی سنتی ما را با توجه به تمام استانداردها و پیشینه هزار ساله حفظ کرده اند.

بنابراین این نگرش و گرایش که از گذشته توسط تنی چند از بزرگان این عرصه و گستره تاریخی اتفاق افتاد را بیاد می‌آوریم در این بین می‌توانیم یادی از شادروان رضا مافی که به عنوان پرچم دار این هنر است کنیم او در عین حال که چلیپا‌های میرعماد را در سایه سار کوشش خود اجرا می‌کرد در برابر سیاه مشق های که با ذوق، نبوغ و خلاقیت خود نقش ارزنده ای را در رابطه با موضوع ارزش هایی که در دنیای انتزاعی و در سیاه مشق نویسی بود ادا می‌کرد.

او به نقاشیخط نیز روآورد و به نوعی مجموعه تلاش های این بزرگ مرد کنار فرامرز پیل آرام که چهره بسیار ارزشمندی و بزرگی در آن روزگاران بود ومحمد احصایی و نصرالله افجه ای توانستند هنر خوشنویسی را از مرزها گذر دهند بنابراین نسل معاصر از خستگی ها و دشواری هایی که در رویارویی با موضوع خوشنویسی دارند و فریبندگی رنگ ها که آن ها را بسمت خود می کشد باید بدانند همه کسانی که به نوعی امروز در کسوت نقاشیخط جزء چهره های نام دار هستند کسانی هستند که مسیر متعالی خوشنویسی را طی کرده اند و در نگاه به شیوه های کاربردی، جلوه های امروزی و گرایشات نوین به نقاشی خط رو آوردند.

یکی از مطالبی که مسئولین کشور باید بدانند این است که اگر نقاشی خط از مرزهای ما عبور کرده بدلیل استقبالی است که کشورهای مختلف از آن داشته اند و این در واقع استقبالی به حساب می‌آید که در کنار آن به مسائل مالی هنر بسیار بها می‌دهند.

ما وقتی نگاه می‌کنیم می بینیم بزرگرین همایش ها و حراج ها در کشورهایی انجام می‌شود که به اندازه یک سکه 50 ساله نیز قدمت ندارند تحملش برایمان بسیار سخت است.

سرزمین ایران پایگاه هنر خوشنویسی و مظهر تاریخ این هنر می‌باشد و جا دارد که این رویدادها در کشور ما صورت پذیرد چرا که امروز تمام دستاوردهای نسل معاصر بخصوص در عرصه نقاشی خط به دیوارها و کمپانی های بزرگ در کشورهای دیگر می‌رود و بسیار خوب است اگر مسئولین کشور بدانند اگر قرار است نمونه هایی از هنر این روزگاران باقی بماند باید این جشنواره ها و رخداد ها در کشور برقرار باشد.

در ادامه ناصر پلنگی نقاش صاحب سبک و سومین سخنران این مراسم ضمن اشاره به موج همه گیری که در رابطه با نقاشیخط در ایران معاصر آغاز شده گفت: امروز شاهد آن هستیم که دامنه موج نقاشی خط تمام خاورمیانه را در برگرفته است.

این اولین نکته ای است که شاید جای تحقیق و بررسی داشته باشد. آغاز گران این حرکت در عرصه گرافیک استاد جوادی پور و شاگردان او از جمله استاد ممیز است و در عرصه نقاشی می‌توان از منصوره حسینی یاد کرد و بعد ازآن تداوم آن را می‌توان در نسل بعدی که استاد کابلی است دید.

بهرحال موج جریان نقاشیخط آغاز شده و ایران و خاورمیانه را در بر گرفته است.

اکنون پدیده هنرخاورمیانه با بخشی از هویت هنر ایران رقم می‌خورد و این افتخاری برای هنرمندان ما محسوب می شود.

ظهور نقاشی خط در عرصه های مختلف از جمله فشن دیزاین، جواهرات و حتی طراحی های صنعتی پدیده ای است که پیامد حرکت نقاشی خط ایران بوده است اما جای ظهور خط و پدیده نقاشی خط در معماری معاصر و گرافیک شهری خالی است.

در این بین باید از حرکتی که شهرداری برای برگزاری این نمایشگاه کرده تشکر کنم زیرا این گونه حمایت ها از جریان های جدی در هنر معاصر ایران جای قدردانی دارد.

در آخر دکتر ایازی معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم گفت: ما در عرصه کالبد شهر باید بتوانیم از آثار هنرمندان بزرگوارمن بهره مند شویم، این مسئله ای است که به نوعی دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر تهران و دکتر احمد مسجد جامعی و همکارانشان است که علاقه به انجام این کار دارند.

ما جشنواره ای در سال 90 با عنوان شمسه در 8 رشته فرهنگی هنری که شامل قرآن، نهج البلاغه، فیلم، سرود، موسیقی، شعر و ادبیات، نقاشی و تندیس و نمایش و تئاتر می‌شد برپا کردیم و هفته گذشته نیز اختتامیه جشنواره کوثر را برگزار کردیم بعد از آن تصمیم گرفتیم از سال 91 خوشنویسی را به این مجموعه 8 رشته اضافه کنیم و در سطح 374 سرای محله ما در طول سال جشنواره خوشنویسی برگزار کنیم و زمینه ای ایجاد شود تا جوانان دراین کارگاه های آموزشی حضور یابند.

وی ضمن تقدیر از اساتید و نخبگان نقاشیخط و خوشنویسی ایران جهت ارائه آثارشان در نمایشگاه خط نگاره ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران در گالری پردیس ملت ابراز امیدواری نمود این گونه رویدادهای زیر بنایی که می‌تواند به بسط و گسترش مفاهیم هنری ایرانی اسلامی کمک نماید گسترش یابد.

نمایشگاه خط نگاره ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران با رائه آثاری از 30 هنرمند نقاشی خط ایران از سه نسل در گالری پردیس ملت برپا شده است.

اسامی هنرمندان عبارت از محمد احصایی، نصرالله افجه ای،فریدون امیدی، ابراهیم الفت،قربانعلی اجلی ،جواد بختیاری،فرامرز پیل آرام ، صادق تبریزی،امیر صادق تهرانی ،صداقت جباری،منصوره حسینی ، بهرام حنفی،پروین حیدری نسب ،هادی روشن ضمیر،حمید رحیمی نژاد، جلیل رسولی،حسین زنده رودی،علیرضا سعادتمند،علی شیرازی، عین الدین صادق زاده،مهدی فلاح،گلناز فتحی،علیرضا کرمی ،اسدالله کیانی،یدالله کابلی ،حسین کاشیان،احمد محمد پور،رضا مافی،عنایت الله نظری نوری،کیارش یعقوبی است.

نمایشگاه خط نگاره ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران تا 25 بهمن ماه در گالری پردیس ملت دایر است.

 

 

کد خبر 156809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز